همشهری آنلاین: آذرپندار در این نشست آمارهایی درباره جشنواره چهلم فیلم کوتاه داد و درباره خط قرمزها و ترجیحات جشنواره توضیحاتی ارائه کرد.
آثار بخش ملی
۱۷۸۷ فیلم به بخش ملی رسیده که چنین ترکیبی دارد:
۱۱۸۵ اثر داستانی
۲۶۷ اثر مستند
۲۲۲ اثر تجربی
۱۱۳ اثر پویانمایی
آثار بخش بینالملل
۷۲۱۶ فیلم از ۱۳۱ کشور در بخش بینالملل که حدود ۸۰۰ فیلم نسبت به دوره سی و هشتم که بیشترین اثر را قبل از این دوره به ثبت رسانده بود افزایش داشته است.
شایعهسازی درباره سلب امتیاز اسکار
سال گذشته در بخش بینالملل با فشارهای خارجی برای عدم برگزاری جشنواره در زمان مقرر مواجه بودیم. این موضوع در فضای رسانهای ده برابر شد. در فضای داخلی در این مورد اغراق شد و حتی برخی گفتند آکادمی اسکار امتیاز ما را لغو کرده که این اخبار کذب بود. این رکوردشکنی نشان میدهد اغراق شده بود و جشنواره به عنوان بینالمللیترین رویداد شناخته شده و برای اولین بار این تعداد آثار به دبیرخانه ما رسیده است. حتی در میان جشنوارههای بینالمللی مشهور هم این تعداد، دستاورد مهم و قابل توجهی است.
استقبال اسپانیاییها از جشنواره
بیشترین کشورهایی که به جشنواره آثار فرستاده اند به ترتیب اسپانیا با ۹۱۳ اثر و بعد هند، فرانسه، آمریکا و چین هستند.
درآمدزایی برای جشنواره
جشنوارههای اسکارکوالیفاید (مورد تایید اسکار) اکثرا با دریافت پول اثر میپذیرند. با توجه به اینکه ما در دریافت پول مشکلاتی داریم، این موضوع در سالهای گذشته رخ نداده بود اما امسال موفق شدیم از بازه زمانی میانی دریافت آثار، فیلمها را با دریافت پول و ورودی پذیرش کنیم. امیدواریم از سال آینده بتوانیم این مسیر را بهتر پیش برویم و برای جشنواره درآمد زایی داشته باشیم.
تمرکززدایی آرام از تهران
سال گذشته حدود ۳۰ درصد آثار برای تهران بود. امسال ۲۶ درصد آثار از تهران و ۷۴ درصد از تهران است و این روند سرمایهگذاری ما بر سینماگران دیگر شهرها که آغاز شده، اگر سالی چند درصد هم این موازنه را تغییر دهد، دستاورد خوبی است. بیشترین آثار از شهرها به این ترتیب است:
۴۷۰ اثر از تهران
۱۵۴ اثر از اصفهان
۱۱۵ اثر از فارس
ترکیب جنسیتی فیلمسازان عبارت است از:
۱۴۹۲ فیلمساز مرد
۲۹۵ فیلمساز زن
بومیگرایی در ژانر
امسال تلاش ما این است که در فضای ژانر بر بومیگرایی تاکید داشته باشیم و نباید تقلید یک به یک از آثار ژنریک غرب داشته باشیم. سال گذشته حضور پررنگ فیلمهای کمدی، فانتزی، وحشت و... در جشنواره مشهود بود.
توجه به عکس در جشنواره
عکس همیشه یک رکن انجمن بوده است. البته این موضوع گاهی مهجور واقع شده و ما سعی میکنیم به این حوزه در جشنواره توجه ویژه کنیم. فعلا با امکانات موجود چنین ظرفیتی را در دوره چهلم جشنواره تدارک دیدیم که بالغ بر ۸۰۰ عکس به ما رسیده است.
۲ خط قرمز جشنوار
آنچه تحت عنوان LGBT تعریف میشود در جشنواره ما جایی نخواهد داشت. به دلیل توجه بیش از حدی که گاهی به این آثار در جشنوارههای دیگر میشود و نسبت به آنها دوپینگ میشود، گاهی با تعداد زیادی فیلمهای شبیه به هم مواجه میشوید که هر جشنوارهای برای آن لاین ویژهای باز کرده است. این روندی غیر عادی است. برای کسانی که چنین آثاری میسازند، انگار رزومه ساخته میشود و ما ترجیح میدهیم بخشی از این روند نباشیم و همچنان جشنواره این خط قرمز را برای خود دارد. البته امسال هم آثار کمتری در این حوزه به دبیرخانه ما رسید. درباره موضوع کودککشی هم همان سیاست قبلی را داریم. آنچه به عنوان موضوع آثار خط قرمز ماست، همین دو موضوع است.
ترجیح سیاست به تابوهای اخلاقی
ما استقبال میکنیم که فیلمسازان جسارت داشته باشند درباره مسایل سیاسی فیلم بسازند تا اینکه تابوهای اخلاقی را به فیلم تبدیل کنند. ما همان سیاست پیشین را داریم تا با درهای باز پذیرای فیلمسازان مختلف باشیم؛ اینکه کسی بلد است هنرمندانه انتقاد کند حتما در جشنواره هم میتواند حضور پیدا کند. تعدادی از این فیلمهای منتقدانه تولید خود انجمن است و ترجیح ما این است که اتفاقا فیلمهای سیاسی داشته باشیم. اگر فیلمی باشد که هنرمندانه، مودبانه و موقر به حوادث گذشته بپردازد، حتما میتواند در جشنواره حضور داشته باشد. امروز لازم است هیچ دو قطبیای در جامعه ما تشدید نشود.
دردسرهای اعلام نام اعضای هئیت انتخاب
نام اعضای هیئت انتخاب جشنواره چهلم را الان نمیتوانم اعلام کنم. تجربه سال گذشته برای ما از این جهت خوب بود که وقتی لیست را اعلام کردیم یکی از آرام ترین دورهها را سپری کردیم و بعدش اصلا حواشی از جای دیگری آغاز شد. سعی میکنیم همان روند سال گذشته را پیش ببریم.
اختلاف نظرها و اتفاق نظرها
همیشه چند فیلم وجود دارد که همه روی آن اتفاق نظر دارند و بعد فیلمهایی وجود دارد که فاصله آنها با فیلمهای انتخابشده کم است و روی آنها صحبت میشود. هر انتخابی سلیقهای دارد و نمیشود روی آن خطکش گذاشت. فیلمهایی داریم که گاهی دوپینگ میکنند، بازیگران مطرح میآورند و خرج زیادی میکنند اما تلاش ما این است که فیلمها صرفا به این دلایل انتخاب نشوند.