03 خرداد 1402
702

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست گلستان گفت: در کنار لایروبی خلیج گرگان ۱۶ اقدام مداخله ای انجام‌می شود که این اقدامات کمک به گردش آب خلیج داشته و تاثیرمستقیم بر تنوع زیستی منطقه خواهد داشت.

اقدامات مداخله‌ای خلیج گرگان در تنوع زیستی تاثیر مستقیم دارد

محمدرضا کنعانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: خلیج گرگان یک تالاب ساحلی بوده که بخش اعظم آب آن از طریق دریا و بخشی نیز از آبهای بالادست حوزه آبخیز تامین می شود.

وی تصریح کرد: این خلیج از طریق کانال های خزینی، چاپاقلی و آشوراده به دریا راه دارد و در این سالها با کاهش تراز آب دریا، تغییرات اقلیمی و تبخیر زیاد آب به نسبت بارندگی ها در منطقه و عدم قابلیت ورود حق ابه از حوزه آبخیز بالادست، زه آب اراضی کشاورزی، پس‌آب سکونتگاه های مسکونی، اکوسیستم این منطقه را دچار بحران کرده است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان گلستان توجه ویژه به این منطقه گردشگری شده و در ستاد هماهنگی مدیریت تالاب های کشور ۱۶ اقدام مداخله ای برای رفع بحران اکوسیستم منطقه در نظر گرفته شده که یکی از آنها لایروبی خلیج گرگان است.

وی ادامه داد: لایروبی کانال شاخص بین خلیج گرگان و دریای خزر به گردش  و افزایش سرعت گردش آب در خلیج کمک کرده و به نوعی سبب خودپالایی خلیج می شود.

کنعانی گفت: سیستم توسعه تصفیه فاضلاب شهرک های صنعتی، سیستم توسعه تصفیه خانه سکونتگاه های مسکونی، زه آب اراضی کشاورزی، عملیات آبخیزداری و آبخوان ها، تامین حق آبه زیست‌محیطی از حوزه آبخیز بالادست از جمله ۱۵ اقدام مداخله ای است که به موازات لایروبی خلیج گرگان باید انجام شود که در حال پیگیری است.

وی تخصیص اعتبار را از جمله عوامل مهم در اجرای این اقدامات دانست و بیان کرد: یکی از مباحث مهم در پروژه های عظیم تخصیص اعتبار بوده که با توجه به شرایط بحرانی منطقه در سفر اول رئیس جمهور به استان گلستان توجه ویژه ای به ان شده و مبلغددو هزارو ۸۴۰ میلیارد ریال برای این پروژه در نظر گرفته شده که تاکنون هزار میلیارد ان تخصیص یافته است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست گلستان یادآور شد: پکیجی از اقداماتی که باید به موازات لایروبی خلیج گرگان انجام شود آماده شده تا در سفر دوم رئیس جمهور به استان گلستان بتوانیم هزارو ۸۴۰ میلیارد ریال را مصوبه نموده و پروژه ها را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

کنعانی با اشاره به حضور پرندگان با گونه های مختلف در‌محل لایروبی خلیج گرگان ابراز کرد: حضور پرندگانی مانند خوتکا، حواصیل خاکستری، کاکایی، باکلان و غیره در محل عملیات لایروبی خلیج گرگان نشان می دهد که این لایروبی نه تنها تاتثیری بر به تاخیر انداختن ورود پرندگان و متواری کردن آن نداشته بلکه در تنوع زیستی پرندگان در منطقه تاثیر مستقیم دارد.

پایان پیام/


https://gorganema.ir