12 شهریور 1402
57

کتاب «چهل‌سالگی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» منتشر و همزمان با برگزاری جشنواره رونمایی خواهد شد.

نامداران سینمای ایران که در جشنواره فیلم کوتاه حضور داشتند | از شهرام مکری تا بهرام توکلی در یک کتاب

همشهری آنلاین: اطلاعات مربوط به هر دوره هر جشنواره سینمایی مصالح اولیه کاری تحقیقی و تحلیلی را فراهم می‌کند و در صورتی که این اطلاعات در دسترس نباشد، نمی‌توان درباره سیاست‌ها و ترجیحات و اهداف و به‌طور کلی سیاست آن جشنواره قضاوت درستی کرد. جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره فیلم کودک و نوجوان، جشنواره فیلم مستند «سینماحقیقت»، حتی جشنواره فیلم رشد و سایر جشنواره‌های ریزودرشتی که برای سال‌های متمادی برگزار شده‌اند نیازمند گردآوری و دسته‌بندی اطلاعات‌شان از جمله اسامی فیلم‌های ایرانی و خارجی، نام داوران و برگزیدگان، بیانیه‌های هیئت داوری و چیزهایی از این جمله‌اند. چندین سال پیش کتابی با این محتوا درباره جشنواره فیلم فجر درآمد. سال گذشته شماره سوم «کتاب‌مجله ۲۴» بخشی را به تاریخ‌نگاری جشنواره سینماحقیقت اختصاص داد و در شماره چهارمش به تاریخ‌نگاری جشنواره فیلم فجر پرداخت. حالا روابط عمومی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خبر داده که کتاب «چهل‌سالگی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» منتشر و همزمان با برگزاری جشنواره رونمایی خواهد شد.

این کتاب دارای دو بخش اصلی «تاریخ‌نگاری» و «فیلم‌نگاری» است. ابتدا روند برگزاری جشنواره تاریخ‌نگاری شده است و این بخش شامل گزارش‌هایی درباره افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها از سال ۱۳۶۱ تا ۱۴۰۱ می‌شود. همچنین این بخش مروری بر شرکت‌کنندگان، هیات انتخاب و داوران، حواشی و اخبار جشنواره، محل برگزاری و… دارد. بخش «فیلم‌نگاری» جشنواره نیز به دلیل اینکه چهره‌های سینمایی بسیاری از سینمای جوان کار خود را آغاز کرده‌اند، دارای جذابیت خاص خود است. کسانی همچون مجید برزگر، شهرام مکری، بهرام توکلی، بایرام فضلی، مسعود سلامی (فیلمبردار)، ساعد نیک‌ذات (فیلمبردار)، رهبر قنبری و... از جمله کسانی‌اند که در این جشنواره اثر داشته‌اند.

از تعدادی از منتقدان خواسته شده تا از سال ۱۳۶۱ تا ۱۴۰۱ فیلم‌های کوتاه جشنواره تهران را ببینند و نسبت به حال و هوای فیلم‌ها، درون‌مایه‌هایشان، فضا و اتمسفر هر دوره بنویسند. ۹ نویسنده، ۲ ویراستار و ۷ منتقد در پژوهش و تدوین این کتاب مشارکت داشته اند و می تواند کتابی جالب برای علاقه مندان به سینمای کوتاه باشد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.


https://gorganema.ir