بهگزارش همشهری، پروژه آزادراهی اصفهان - شیراز، بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال - جنوب است که زمان سفر بین ۲قطب گردشگری کشور را حدود ۲ساعت کوتاهتر میکند و سالانه موجب کاهش ۸۰ تا ۱۳۰میلیون لیتر بنزین و گازوئیل خواهد شد.
ویژگیهای آزادراه اصفهان - شیراز
طول مسیر آزادراهی اصفهان - شیراز ۳۵۰کیلومتر است که ۱۱۶کیلومتر آن حدفاصل اصفهان تا ایزدخواست در سالهای قبل به بهرهبرداری رسیده و از ۲۳۴کیلومتر باقیمانده نیز ۲۱۰کیلومتر در جریان سفر آتی رئیسجمهوری به شیراز افتتاح خواهد شد.
این طولانیترین مسیر آزادراهی است که در ۱۰سال گذشته در یک فاز افتتاح میشود و درنهایت با افتتاح قطعات ۷ و ۸، اتصال به شهر شیراز طبق برنامه و با عبور از گرههای ترافیکی فعلی برقرار خواهد شد.
نکته دیگر اینکه، این آزادراه، بخشی از کریدور آزادراهی شمال - جنوب است و درصورت جذب سرمایهگذار میتواند تا بوشهر ادامه پیدا کند که در این صورت، عملا شبکه آزادراهی کشور از خزر تا خلیجفارس تکمیل خواهد شد.
براساس آمارها، در دهه۹۰ در بخش جادهای بیشتر افتتاحیههای آزادراهی در محدوده ۱۰۰ تا ۱۶۰کیلومتر بوده و بر همین اساس افتتاح ۲۱۰کیلومتر از آزادراه اصفهان - شیراز، رکورد طولانیترین افتتاح جادهای حداقل در ۱۰سال اخیر شکسته خواهد شد.
یکی از ویژگیهای خاص این آزادراه، احداث مرتفعترین پل آزادراهی کشور است که نام شهید قاسم سلیمانی بر آن گذاشته شده است.
همچنین طولانیترین رویه بتنی در شبکه آزادراهی کشور به طول ۵۰کیلومتر، در این آزادراه ساخته شده است. این آزادراه که تا پایان شهریورماه و در جریان سفر رئیسجمهوری به استان فارس افتتاح خواهد شد، مسیر موجود اصفهان - شیراز را ۱۳۲کیلومتر کوتاه میکند و ضمن صرفهجویی ۸۰ تا ۱۳۰میلیون لیتر سوخت در سال، زمان سفر از اصفهان تا شیراز را حدود ۲ساعت کاهش میدهد.