20 آذر 1402
160

با یک محاسبه ساده می‌توان پی‌برد که آینده از آن فلسطینیان است؛ دقیقا همان چیزی که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «مسئله فلسطین به توفیق الهی به سمت حل شدن یعنی تشکیل حاکمیت فلسطینی در همه سرزمین فلسطین در حال حرکت است.»

رمز عملیات، مقاومت از غزه تا قدس

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر بسیجیان فرمودند: دوگانه جدید «مقاومت و تسلیم» بر منطقه حاکم شده است و امروز جریان مقاومت یعنی تسلیم نبودن در برابر «زورگویی، زیاده‌خواهی و دخالت‌های آمریکا»، یک جریان واضح در منطقه است.

بر همین اساس مروری می‌کنیم بر اتفاقات و حوداثی که فلسطین با آن روبه رو بوده و گریزی می‌زنیم به تاریخ زورگویی کشورهای زیاده‌خواه در منطقه.

نکبت؛ روزی که رژیم صهیونیستی تشکیل شد

نکبت؛ نام روزی است که رژیم صهیونیستی تشکیل شد و شیپور آوارگی هزاران تن از فلسطینیان از آغوش امن مادر خود، یعنی خانه گرمشان زده شد.

در ۱۴ می ۱۹۴۸ و سه سال پس از پایان جنگ دوم جهانی، «دیوید بن گورین» از تشکیل رژیم اسرائیل در بخشی از خاک فلسطین خبر داد که این همان روز نکبت بود.

به عقب‌تر بر می‌گردیم، سال ۱۹۱۵ یعنی یک سال پس از آغاز جنگ جهانی اول. همان موقع که انگلستان به این نتیجه رسید که امپراطور عثمانی تجزیه می‌شود و متفقین پیروز جنگ.

برای همین بود که انگلستان به برنامه ریزی استعمار دیگری در دوران بعد از جنگ پرداخت؛ در این زمان سفارت بریتانیا در فرانسه میزبان یک مذاکره بود، مذاکره‌ای مابین یک سرهنگ انگلیسی به نام مارک سایکس با یک دیپلمات فرانسوی به نام فرانسوا پیکو که خروجی آن، نقشه سایکس-پیکو شد.

فلسطین منطقه‌ای بود که سایکس و پیکو برای در اختیار گرفتن آن توسط کشورهای خود به نتیجه نرسیده بودند و تصمیم گرفتند به طور مشترک تحت کنترل انگلستان و فرانسه قرار گیرد و قیمومیت آن برعهده انگلستان باشد. آن‌ها این منطقه را که از نظر منابع انرژی و همچنین از نظر گذرگاه‌های بین‌المللی، موقعیت مناسبی دارد را برای پیشبرد اهداف خود، منطقه بین‌المللی نام نهادند.

این مذاکره خروجی‌های دیگری نیز داشت، خروجی که خبر انتقال گروهی از یهودیان ساکن اروپا به فلسطین را می‌داد. بین سایکس و پیکو تصمیم بر آن شد که گروهی از یهودیان ساکن اروپا را به فلسطین منتقل کنند و این توافق مبنای شکل گیری رژیم صهیونیستی قرار گرفت که عملا در سال ۱۹۴۸ اجرایی شد.

البته قطعنامه 181 سازمان ملل متحد در سال 1947 که معروف به قطعنامه «تقسیم» بود، به تشکیل 2 دولت عربی و یهودی در مرزهای فلسطین رای داد. «تقسیم» قسمتی از وجود فلسطینیان را گرفت و فقط 47 درصد از سرزمین فلسطین به اعراب تعلق گرفت و سایر بخش‌ها به یهودیان اختصاص داده شد، البته این رژیم اشغالگر به همین قطعنامه نیز پایبند نبود و در طول این سال‌ها بیش از 85 درصد از سرزمین فلسطین را به اشغال خود در آورد.

اما باز بر می‌گردیم به روز نکبت، طی روزهای بعد از  آن روز شوم حداقل ۱۵ هزار فلسطینی شهید و ۷۵۰ هزار فلسطینی از کشورشان اخراج شدند که در مجموع ۷۰ درصد فلسطینی‌ها اخراج یا مجبور به ترک خانه‌های اصلی خود شدند. این جمعیت کم نبود؛ رقمی که اشاره کردیم بیشتر از نصف جمعیت فلسطین در آن زمان است.

حق با آن‌ها بود و گرفتن حق سهم آن‌ها؛ فردای آن روز ارتش کشورهای مصر، سوریه، اردن، لبنان و عراق علیه این رژیم اعلان جنگ کردند. این جنگ یک سال و هفت ماه و ۲۰ روز طول کشید اما شکست اعراب پایان این قصه پر غصه بود.

جنایات این رژیم به قدری زیاد است که برای شرح آن قلم به ستوه در می‌آید، اما در جدول ذیل بخشی از جنایات این رژیم را به محضرتان می‌رسانیم.

 

 

اما از آن روز نحس و نکبت، تاریخی حدود 75 سال می‌گذرد؛ 75 سال جنایت به مردم فلسطین و باز هم این جنایات تکرار می‌شود.

دوگانه «مقاومت و تسلیم»

امروز بیش از شصت و شش روز ( چند روز پس از پایان آتش بس موقت) از آخرین حملات رژیم صهیونیستی به غزه می گذرد. حملاتی که همچنان ادامه دارد و در حال کشتار مردم بی‌گناه و کودکان غزه است، شهدایی که در این 66 روز آمارشان به ۱۷۰۰۰ نفر رسیده است.

اما این‌ تاریخ پرفراز و نشیب به 2 قسمت متفاومت تقسیم می‌شود. دوگانه‌ جدیدی که تغییر آن نوع حکمرانی در منطقه را عوض کرده و دوگانه جدید عصر فلسطین است. این دوگانه به تعبیر رهبر معظم انقلاب دوگانه «مقاومت و تسلیم» نام دارد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر بسیجیان با اشاره به دوگانه جدید حاکم در منطقه تحت عنوان دوگانه «مقاومت و تسلیم» فرمودند: دوگانه‌های «عرب و غیر عرب»، «شیعه و سنّی» و افسانه هلال شیعی، رنگ باخته که نمونه واضح آن در قضیه فلسطین است چرا که در طوفان الاقصی و قبل از آن، بیشترین کمک را به فلسطینیان شیعیان عرب و غیر عرب کرده‌اند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در مقابل آن دوگانه‌های تحمیلی، دوگانه جدیدی به نام «مقاومت و تسلیم» بر منطقه حاکم شده است و امروز جریان مقاومت یعنی تسلیم نبودن در برابر «زورگویی، زیاده‌خواهی و دخالت‌های آمریکا»، یک جریان واضح در منطقه است.»

چگونه این اتفاق تاریخی رخ داد؟

اما چه باعث این تغییر شد و چگونه این اتفاق تاریخی رخ داد؟ مسعود رضایی کارشناس مسائل سیاسی عامل تغییر این دوگانه را گسترش حوزه مقاومت در طول 2 و سه دهه اخیر در منطقه عنوان کرد و افزود: در منطقه غرب آسیا بعد از ماجرای کمپ دیوید که روند سازش و تسلیم آغاز شد و با خیانت‌هایی که صورت گرفت، تا مدتی به این شکل تصور می‌شد که روال مذاکرات و سازش می‌تواند به تامین امور ملت فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه بی‌انجامد. اما در طول سال‌های بعد از آن کاملا مشخص شد که صهیونیست‌ها، با حمایت و پشتیبانی آمریکا و دیگر کشورهای غربی، اساسا قائل به یک حقی برای مردم فلسطین و مردم منطقه نیستند و بنابراین یک جریان دیگری بنام جریان مقاومت، برای بدست آوردن حق و حقوق خود تشکیل شد و راه مبارزه و مقاومت را از انتفاضه‌ ملت فلسطین در پیش گرفت.»

کمپ دیوید اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح میان مصر و اسرائیل و در نهایت به رسمیت شناختن این کشور انجامید.

آورده این عملیات  چه بود؟

اما آورده این عملیات  چه بود و چه بلایی بر سر رژیم صهونیستی و آمریکا که بزرگتیرین حامی اسرائیل است آورد؟

فواد ایزدی تحلیل‌گر سیاسی و مسائل امور بین الملل این موضوع را شرح داده است: «امروز عملیات طوفان الاقصی نشان داد که ظرفیت اخراج آمریکا در منطقه وجود دارد و قدرت مقاومت، قدرت قابل توجهی است.

وی تأکید می کند: قابل توجه است که هیچ کس به اذعان خودِ مقامات آمریکایی و اسرائیلی، تصور اینکه حماس توان این چنین ظرفیتی را داشته باشد، نداشته‌ است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نشانه‌های افول آمریکا در اتفاقات اخیر قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: در یک زمان، اگر آمریکا  از کشوری حمایت خود را اعلام می‌کرد، آن کشور از لحاظ نظامی قدرتمند می‌شد و یک کشوری امکان پردازش حمله به آن کشور را نداشت و اسرائیل رتبه یک حمایت آمریکا در منطقه را به خود اختصاص داده بود، اما با این حال در حوزه نظامی، تشکیلاتی و اطلاعاتی با این شکست مواجه شد.

ایزدی در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود: «افول آمریکایی‌ها تسریع و در منطقه فهمیده شد و جریاناتی که نسبت به آمریکا نگاه مقاومتی داشتند، متوجه شدند که می‌شود مقاومت کرد و هم می‌توان قدرت مقاومت را افزایش داد و به اهدافی که از جمله آن آزادسازی فلسطین است، رسید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: جریاناتی هم که متعلق به محور مقاومت نبوده و همراه و همسو با آمریکا بودند، متوجه افول آمریکا شده‌اند و پی بردند که چیدن تمام تخم مرغ‌ها در سبد آمریکایی‌ها، کار درستی نیست.»

اما با یک محاسبه ساده می‌توان پی‌برد که آینده از آن فلسطینیان است؛ دقیقا همان چیزی که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «مسئله فلسطین به توفیق الهی به سمت حل شدن یعنی تشکیل حاکمیت فلسطینی در همه سرزمین فلسطین در حال حرکت است.»

پایان پیام/


https://gorganema.ir