05 اسفند 1402
62

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از چهار سمت تهران با محدودیت تامین زمین مواجهیم و با توجه به وجود سه میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران و تراکم بالای این کلان شهر ناچاریم برای ساخت مسکن از پایتخت فاصله بگیریم و هم‌اکنون سه منطقه را در ملارد، پیشوا و اعتمادیه در پرند برای شهرک‌سازی تعریف کرده‌ایم.

از چهار سمت تهران با محدودیت تامین زمین مواجهیم | ناچاریم از تهران فاصله بگیریم

به گزارش همشهری آنلاین، ارسلان مالکی ، اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن در محدوده شهرها آنچه توانستیم از طریق الحاق و توسعه افقی شهرها زمین تامین کنیم و می‌توان طراحی را برای ساخت مسکن انجام داد بالغ بر ۴۰ هزار هکتار است که قابلیت ساخت حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در آن وجود دارد. درخصوص میزان تراکم این پروژه ها نمی‌توان فعلا برآورد دقیقی ارایه داد؛ زیرا هر شهر شرایط خاص خود را دارد.

وی افزود: همچنین مکان‌یابی ۵۰ نقطه را به عنوان شهرک‌های مسکونی در خارج از حریم انجام دادیم و به تصویب رساندیم. با جمع‌بندی این دو مورد زمین بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تامین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: رقم دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن که زمین آن تامین شده در مقایسه با تامین زمین برای ۵۹۰ هزار واحد مسکن مهر نشان می دهد که حدود پنج برابر طرح مسکن مهر زمین تامین شده است.

مالکی درباره محدودیت زمین در تهران برای ساخت و ساز در قالب طرح نهضت ملی مسکن گفت: طبق آمار شهرداری حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران وجود دارد. بنابراین حل کردن مشکل مسکن و تامین زمین جدید در کلان شهر تهران از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است.

وی تصریح کرد: در غرب تهران زمینی وجود ندارد و به کرج می‌رسیم. در سمت شرق محدودیتهای محیط زیستی داریم. سدهایی مثل سد ماملو در شرق وجود دارد. از جنوب به تاسیسات شهری مثل فرودگاه می‌رسیم. در سمت شمال با کوه ها مواجهیم که ممنوعیت ساخت در خط ارتفاع ۱۸۰۰ متر به درستی اعمال شده و نمی‌توانیم بیش از این بارگذاری داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه به دلیل شرایط موجود برای ساخت مسکن ناچاریم از شهر تهران فاصله بگیریم گفت: راهکارهای میان‌مدت مثل نوسازی بافت های فرسوده و ظرفیت های توسعه درون شهری وجود دارد که توسط شهرداری و دولت با سرعت پیش می‌رود. اما راهکار کوتاه مدت این است که از تهران فاصله بگیریم و مکان‌یابی‌های جدید برای شهرک‌سازی ایجاد کنیم.

مالکی بیان کرد: مکان‌یابی ساخت شهرک در اطراف تهران توسط کارشناسان و مشاوران خبره سازمان ملی زمین و مسکن انجام شده است گفت: ما مطالعات بسیاری برای شناسایی مکان‌های جدید در اطراف تهران انجام دادیم. مناطقی پیش‌بینی شده که کارهای استعلام و بررسی‌های فنی و کارشناسی آن انجام شده. در حال حاضر تامین زمین در ملارد، پیشوا و شهرک اعتمادیه در پرند انجام شده است. امیدواریم با این ظرفیت‌ها مشکل تامین مسکن در استان تهران را حل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از این هم غافل نشویم که شهر تهران علاوه بر تراکم، گسل های خطرناکی دارد. در برخی مناطق شاید زمین باشد ولی بارگذاری در آنجا خطرناک است.


https://gorganema.ir