09 اردیبهشت 1403
4

عضو کمیسیون کشاورزی، با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: افزایش قیمت دلار روی تمام اقلام مورد نیاز زندگی مردم تاثیر می‌گذارد و رابطه مستقیمی با آنان دارد. دولت باید این مسئله را کنترل کند و به اصطلاح هوای مردم را داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی: دولت می خواهد قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه دارد /در مجلس بعدی همه وزرا احضار خواهند شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «شاهد دلاری هستیم که افسارگسیخته شده و از مرز ۶۴ هزار تومان عبور کرده است. فکر می‌کنم تا پایان سال به ۸۰ هزار تومان و در حالت بدبینانه امکان دارد به ۱۰۰ هزار تومان نیز برسد. ما همه از دولت انتظار داریم زیرا تمام این‌ها دست دولت است.» این بخشی از انتقادات ذبیح الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، از شرایط اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز در روزهای اخیر است.

انتقاتی که به مذاق دولتمردان ابراهیم رئیسی خوش نیامد و معاون پارلمانی با ارسال اطلاعیه‌ای تند خطاب به نمایندگان نوشت: «سخنان دو نماینده در کمیسیون کشاورزی مبنی بر اعلام نرخ‌های کاذب و نجومی برای دلار در ماه‌های آینده ضمن اینکه خلاف پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصادی و اعلام نظر صریح مدیران بانک مرکزی است، به نوعی سیگنال برای نرخ ارز محسوب می‌شود که می‌تواند به التهاب در بازار ارز بیانجامد و اقدامی غیر حرفه‌ای و غیر مسئولانه است.»

مردم می‌گویند دولت از بالا رفتن قیمت دلار خوشحال می‌شود

در همین راستا، ذبیح الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: «واقعیت این است که دولت باید در شرایط فعلی و و وضع موجود دخالت کرده و آن را کنترل کند. یک مسئله عامیانه در میان مردم وجود دارد که می‌گویند، دولت هر وقت که بودجه کم می‌آورد از بالا رفتن دلار خوشحال می‌شود زیرا آن‌ها را فروخته و بدهی‌های خودش را پرداخت می‌کند.»

وی ادامه داد: ما این مسئله را قبول نداریم، اما دولت باید حواسش به همه افراد و مردم باشد، افزایش قیمت دلار روی تمام اقلام مورد نیاز زندگی مردم تاثیر می‌گذارد و رابطه مستقیمی با آنان دارد. دولت باید این مسئله را کنترل کند و به اصطلاح هوای مردم را داشته باشد. بانک مرکزی به افزایش پایه پولی دقت کند، زیرا ممکن است به آن هدف دولت که کاهش تورم است، کمتر برسد و به باید به وعده‌ها و قول‌های خود به مردم عمل کند.»

دولت تلاش می‌کند که دلار را بین ۶۵ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان نگه دارد

این عضو کمیسیون کشاورزی، با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: «من گفتم دلار در بدبینانه‌ترین حالت به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد، اما گفتم به ۸۰ هزار تومان نیز می‌رسد که شرایط به آن نزدیک شد. هر چند دولت تلاش می‌کند که دلار را بین ۶۵ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان نگه دارد. اما ممکن است در شرایط بین‌المللی گاهی اتفاقاتی رخ بدهد یا دونالد ترامپ دوباره روی کار آمده و کاری بکند که روی قیمت ارز تاثیر بگذارد. در شرایط بدبینانه، دلار به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد اما اگر دولت مدیریت کند بین همین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان ممکن است باشد.»

در پارلمان دوازدهم تمامی وزرا به مجلس احضار می‌شوند

ساردویی با اشاره به اطلاعیه تند معاون پارلمانی دولت خطاب به نمایندگان گفت: «نمی‌توان گفت دولت وارد فاز تقابلی با مجلس شده است، مجلس روزهای آخر خودش را می‌گذارند و یک شرایط معمول است. در خردادماه که مجلس دوازدهم آغاز می‌شود، دوباره تمامی وزرا به مجلس احضار می‌شوند یا باید در سه‌شنبه‌های نظارتی به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داده و گزارش بدهند. یک تعامل خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و جلسات مشترکی که هر ساله برگزار می‌شود، به حل مشکلات کمک می‌کند.»

وی درباره اظهارات قبلی خود مبنی بر بی‌نتیجه بودم جلسه مشترک دولت و مجلس گفت: «برخلاف جلسات قبلی که یک خروجی داشت، این جلسه به نتیجه نرسید و طبیعی است که پارلمان بخواهد کارهای نهایی خود را انجام بدهد. دولت نیز خودش را برای انتخابات سال بعد آماده می‌کند و هنوز جدول بودجه سال ۱۴۰۳ باقی مانده که باید روی آنان کار شود.»

۲۷۲۱۵


https://gorganema.ir