19 اردیبهشت 1403
13

با تصویب شورای عالی محیط زیست ۵ منطقه جدید به مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست الحاق شد. افزایش مناطق حفاظت شده اگرچه با تعهدات ایران در مورد افزایش مناطق حفاظت شده همخوانی دارد، اما کمبود نیرو در یگان حفاظت امکان حفاظت از مناطق جدید را با چالش مواجه می‌کند.

درخت های 1.5 میلیون ساله ثبت شدند

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: برخلاف دولت‌های پیشین، توجه دولت سیزدهم به برگزاری منظم شورایعالی محیط زیست، با وجود چالش‌های موجود، می‌تواند بسیاری از مسائل محیط زیست کشور را یک گام به پیش ببرد.


۱: تالاب بین‌المللی گاوخونی- اصفهان

وسعت: ۶۳ هزار هکتار

به منظور پیشگیری از هر گونه تغییر کاربری و آسیب به پوشش گیاهی آن منطقه و همچنین حفاظت از تالاب و پرندگانی که در مواقع خاص و زمان آبدار شدن تالاب حضور دارند این تالاب ثبت شد. البته گاوخونی یکی از تالابهای مهم ایران در کنوانسیون رامسر است که در بدو شروع به کار این کنوانسیون ثبت شده است

۲: کوه قلات و تنگ سرخ- فارس

وسعت: ۱۱ هزار هکتار

این منطقه با خواست مردم در سال ۱۳۹۹ منطقه شکار ممنوع شده بود و پوشش و تنوع گیاهی بالا دارد و محدوده‌ای تقریبا بکر است به دلیل درخواست‌های مردمی این منطقه ارتقاء یافت.

۳: منطقه پادنا- اصفهان

وسعت: ۳۰ هزار هکتار

پادنا از مهمترین مناطق پشتیبان برای مجموعه پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا در زاگرس است. حفظ این منطقه می‌تواند پشتیبان خوبی برای حیات‌وحشی باشد که بین این دو منطقه رفت و آمد دارند. پادنا تا پیش از این جزو مناطق آزاد بود.

۴: منطقه بیابانی کلاته- اصفهان

وسعت: ۱۲۶ هزار هکتار

کلاته در محدوده خور و بیابانک قرار دارد و اگر آفرودسوارها بگذارند، منطقه‌ای ارزشمند و تقریبا بکر است. مهمترین گونه‌های این منطقه که پیشتر منطقه شکار ممنوع بوده، زاغ بور، باقرقره، سبز قبا، هوبره، گربه وحشی، گربه شنی، کاراکال، کل و بز، قوچ و میش و جبیر است.

۵: اثر طبیعی ملی شیخ محمد لو- اردبیل

۲۰۰ هکتار

مجموعه‌ای از بقایای درختانی است که ۱.۵ میلیون سال قبل زیر گدازه‌های سبلان فسیل شده‌اند. زمین شناسان به این دوره پلیوکواترنری می‌گویند. این منطقه پیشتر ثبت ملی هم شده است. دو اثر طبیعی ملی سبلان در شش هزار و ۳۰۶ هکتار و غار یخگان خلخال در هزار و ۱۰۰ هکتار به عنوان آثار طبیعی ملی استان به ثبت رسیده‌اند.

۲۳۰ هزار هکتار : افزایش مناطق حفاظت شده در چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست

۱۹.۵ میلیون هکتار: وسعت مناطق حفاظت شده کشور

۱۱.۸ درصد از خاک کشور


https://gorganema.ir