20 اردیبهشت 1403
30

در حال حاضر دولت پنج وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی را برای مستاجران بسته به مکانی که زندگی می‌کنند، در نظر گرفته است. مستاجری که بتواند از بانک وام بگیرد، با در نظر گرفتن مبلغ وام و نرخ سود، هر ماه چقدر باید برای پرداخت قسط کنار بگذارد؟

همه چیز درباره اقساط وام ودیعه مسکن |  جزئیات حداقل و حداکثر مبلغ وام و نرخ سود

به گزارش همشهری آنلاین ، وام ودیعه مسکن آخرین پناه مستاجران در فصل داغ جابه‌جایی است. اما احتمال می‌رود بانک‌ها کماکان تمایل داشته باشند به بازی نرخ سود ۱۸ یا ۲۳ درصدی وام‌های ۴۰ تا ۲۰۰ میلیونی ادامه دهند. شاهد این ادعا، نیمی از متقاضیانی هستند که در صف دریافت وام مانده‌اند.

هرچند مبلغ وام ودیعه مسکن در مقایسه با نرخ رهن و اجاره‌ای که از سوی موجران در نظر گرفته شده، رقم ناچیزی محسوب می‌شود، اما همین مبلغ هم می‌تواند کمک‌هزینه بسیاری برای تامین یک سرپناه نه چندان رضایت‌بخش باشد. وام ودیعه مسکن هم‌اکنون برای پایتخت‌نشینان ۲۰۰ میلیون تومان، برای آن‌هایی که در مراکز استان‌ها ساکن هستند ۱۵۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها و روستاها به ترتیب ۱۰۰ میلیون و ۴۰ میلیون تومان است. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم یک وام ۳۰۰ میلیونی ودیعه مسکن آن هم به صورت قرض‌الحسنه در اختیار خانوارهایی که از شرایط لازم برخوردارند، می‌گذارد.

وام ۳۰۰ میلیون تومانی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

نرخ سود وام ودیعه مسکن؛ معما پابرجاست

بخشنامه افزایش سقف فردی تسهیلات کمک ودیعه مسکن که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده، همچنان اشاره‌ای مبهم به نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن دارد. با اینکه در آن قید شده دوره بازپرداخت وام حداکثر پنج ساله است اما نرخ سود را به «مصوبه شورای پول و اعتبار» موکول کرده‌اند.

پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به این ترتیب مشخص نیست با نرخ سود ۱۸ درصد انجام می‌شود یا ۲۳ درصد. تنها تکلیف نرخ سود وام ودیعه مسکن ۳۰۰ میلیونی قابل پرداخت در طرح جوانی جمعیت مشخص است که به‌صورت قرض‌الحسنه محاسبه خواهد شد. همین دعوای ادامه‌دار بر سر نرخ سود موجب شده تا صف وام ودیعه مسکن برای نیمی از متقاضیان به درازا بکشد.

اعداد و ارقام به ما می‌گویند تا کنون یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفر از متقاضیان در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کردند. از این تعداد یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر حائز شرایط دریافت وام ودیعه مسکن شناخته شدند، اما تا الان یک میلیون و ۳۳ هزار و ۳۰۵ نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

بانک‌ها هم که علاقه چندانی به پرداخت اینگونه تسهیلات تکلیفی ندارند، ترجیح می‌دهند به صورت لاک‌پشتی عمل کنند و بنابراین طبق آخرین آمار که توسط احمد خادمیان، مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن اعلام شده، آن‌ها فقط با ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر عقد قرارداد کردند.

اقساط وام ودیعه مسکن تهرانی‌ها

وام ودیعه مسکن برای پایتخت‌نشینان از ابتدای سال قبل تا ماه آذر، ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود، اما از ابتدای دی ماه همین سال به رقم ۲۰۰ میلیون تومان رسید. نرخ سود ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت ۵ سال است.

اقساط ماهانه برای مستاجری که در تهران زندگی می‌کند، حدود پنج میلیون و ۷۸ هزار تومان است. جمع کل اقساط حدود ۳۰۴ میلیون و و ۷۲۱ هزار تومان و سود کل وام حدود ۱۰۴ هزار و ۷۲۱ تومان خواهد بود.

خبر خوب برای مستاجران | تورم بازار اجاره مهار می شود؟

اقساط وام ودیعه مسکن برای کلان‌شهرها

وام ودیعه مسکن برای مستاجرانی که در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آذرماه، مبلغ ۷۰ میلیون تومان بود. اما الان این وام افزایش ۸۰ میلیونی داشته و به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. دوره بازپرداخت وام هم ۶۰ ماهه است.

اقساط ماهانه وام ودیعه مسکن برای این افراد، حدود سه میلیون و ۸۰۹ هزار تومان، جمع کل اقساط حدود ۲۲۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و سود کل وام حدود ۷۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

اقساط وام ودیعه مسکن برای سایر شهرها

وام ودیعه مسکن برای ساکنان شهرها به غیر از کلان‌شهرها ۱۰۰ میلیون تومان است. مبلغ هر قسط برای مستاجران این شهرها، ماهی حدود ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان است. جمع کل اقساط آن‌ها ۱۵۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و سود کل وام هم حدود ۵۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان است.

اقساط وام ودیعه مسکن روستانشینان

سال گذشته بود که سخنگوی دولت اعلام کرد که برای اولین بار وام ودیعه مسکن به روستاییان به میزان ۴۰ میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند. اگر قرار باشد فردی که در روستا ساکن است این میزان از وام را دریافت کند، ماهانه باید حدود یک میلیون و ۱۵ هزار تومان کنار بگذارد. جمع کل اقساط او هم حدود ۶۰ میلیون و ۹۴۴ هزار تومان و سود کل وام نیز ۲۰ میلیون و ۹۴۴ هزار تومان می‌شود.

اقساط وام ۳۰۰ میلیونی چگونه است؟

وام ودیعه مسکن طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی، ۳۰۰ میلیون تومان است که به صورت قرض‌الحسنه به خانوارهایی که از شرایط لازم برخوردارند، داده می‌شود. بخشنامه بانک مرکزی هم به ما می‌گوید که این تسهیلات مختص خانواده‌هایی است که از تاریخ اول فروردین ۹۹ به بعد صاحب صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند.
اگر قرار باشد فردی وام ۳۰۰ میلیونی با نرخ سود چهار درصد و بازپرداخت ۶۰ ماهه دریافت کند، ماهانه چقدر باید قسط بدهد؟ با یک محاسبه می‌توان دریافت که مبلغ هر قسط او پنج میلیون و ۴۵۴ هزار و ۵۴۵ تومان می‌شود.

منبع: فرارو


https://gorganema.ir