19 خرداد 1403
30

یکی از اعضای ارشد شورای امنیت ملی آمریکا گفت، واشنگتن در حال بررسی افزایش تعداد کلاهک‌های اتمی در سال‌های آتی و با توجه به اوضاع بین المللی است.

آمریکا: در حال بررسی افزایش تعداد کلاهک‌های اتمی هستیم

به گزارش خبرآنلاین «پرانای وادی» مدیر ارشد کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه در شورای امنیت ملی آمریکا در جریان نشست سالانه انجمن کنترل تسلیحات درباره افزایش کلاهک‌های اتمی صحبت کرد.

به نقل از ایسنا، وی گفت: « ممکن است در سال‌های آینده به نقطه‌ای برسیم که در آن تعداد کلاهک‌های فعلی را افزایش دهیم. اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا این تصمیم را بگیرد، باید کاملا آماده باشیم تا آن را اجرا کنیم.»

وی افزود: «اگر آن روز فرا رسد، به این نتیجه می‌رسیم که برای بازدارندگی دشمنان و محافظت از مردم آمریکا و متحدان و شرکای خود، به سلاح‌های هسته‌ای بیشتری نیاز است.»

برخی از برنامه‌ریزی‌ها با این انتظار انجام می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای دومین بار در نوامبر امسال برنده انتخابات ریاست جمهوری شود.

اندازه زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده در حال حاضر توسط معاهده استارت جدید، که در سال ۲۰۱۰ با روسیه مذاکره شد، محدود شده است. نیواستارت قرار است در سال ۲۰۲۶ منقضی شود، بدون آنکه نشانه‌ای مبنی بر تمدید آن وجود داشته باشد.

سال گذشته میلادی، روسیه به‌ دلیل تحریم‌های آمریکا ناشی از جنگ اوکراین و تشویق حملات کی‌یف به پایگاه‌های هوایی استراتژیک روسیه، به‌طور رسمی مشارکت خود در استارت جدید را به حالت تعلیق درآورد. با این حال، مسکو به رعایت مفاد معاهده در مورد محدودیت تعداد سلاح‌های هسته‌ای و سیستم‌های تحویل ادامه داده است.

در همین حال، چین هیچ علاقه‌ای به مذاکره با آمریکا درباره توافق هسته‌ای نشان نداده است.

گمانه زنی پرانای وادی در مورد گسترش احتمالی زرادخانه اتمی آمریکا پیش از موعد در مطبوعات واشنگتن به عنوان تغییر احتمالی در سیاست هسته ای مورد کنایه قرار گرفت.

ایالات متحده قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد «سه گانه هسته‌ای» خود را از بمب افکن‌های استراتژیک و زیردریایی‌های موشک بالستیک تا بمب‌های گرانشی جدید و موشک‌های مبتنی بر سیلو به روز کند. همه پروژه‌های کنونی از زمان مقرر عقب افتاده و دچار کسری بودجه شده‌اند.

بمب افکن استراتژیک B-۲۱ Raider اولین پرواز خود را در نوامبر گذشته انجام داد و انتظار نمی‌رود تا قبل از سال ۲۰۲۷ جایگزین ناوگان بمب افکن فعلی شود. اولین زیردریایی موشک بالستیک کلاس کلمبیا در حال حاضر در حال ساخت است و قرار است تا سال ۲۰۳۱ وارد خدمت ارتش شود.

بمب گرانشی هسته‌ای اولیه B۶۱، در دهه ۱۹۶۰ طراحی شد. پنتاگون برنامه‌هایی را برای توسعه انواع جدید نشان داده، اما مشخص نیست که آیا کنگره بودجه این پروژه را تایید کرده است یا خیر.

311311


https://gorganema.ir