23 خرداد 1403
15

به تازگی دادگاهی در کانادا با صدور حکمی، شرکت هواپیمایی اوکراینی را در جریان حادثه شلیک غیرعمدی پدافند ایران به هواپیمای اوکراینی در سال۱۳۹۸ مقصر شناخت. خبرآنلاین از جزئیات حکم دادگاه گزارش می دهد.

گزارشی از حکم جدید دادگاه کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران

رسول سلیمی: پرواز PS۷۵۲ که حامل شهروندان و مقیمان دائم کانادا بود، در بامداد روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰، زمانی که تنش‌های نظامی با ایالات متحده به سرعت در حال افزایش بود، در آسمان تهران مورد هدف قرار گرفت. این هواپیما حامل تعدادی مسافران اتباع و از جمله کانادا بود که ساعات اولیه بامداد ۸ ژانویه ۲۰۲۰ در مسیرهوایی ایران به اوکراین دچار حادثه شد.

در حکم ۱۴۱ صفحه‌ای این دادگاه، با وجود اینکه ادعاهایی علیه ایران هم وجود دارد، اما شرکت هواپیمایی اوکراین مقصر شناخته شده و مسئول پرداخت غرامت به خانواده‌های جانباختگان است.

تصویری از حکم دادگاه را اینجا ببینید

«دیوان عالی انتاریو» کانادا، خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین (UIA) را به دلیل «اهمال کاری» مسوول حادثه سقوط پرواز شماره ۷۵۲ دانست و حکم داد که این شرکت هواپیمایی از نظر قانونی مسوول پرداخت غرامت کامل به خانواده‌های قربانیان این سانحه است.

رسانه کانادایی «CNW» گزارش داد: قاضی یاسمین اکبرعلی دلیل حادثه پرواز شماره ۷۵۲ (PS۷۵۲) خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین (UIA) را «اهمال کاری» این شرکت هواپیمایی در ارزیابی شرایط پرواز دانست چرا که ایران حملات موشکی را علیه نیروهای آمریکایی در عراق انجام داده بود و در حالت آماده‌باش برای مقابله با ضد حمله قرار داشت.

قاضی دادگاه درباره نقش مثبت وکلای خانواده جان باختگان گفت «آنها سهم عمده ای در حفظ شواهد شاکیان داشتند و بسیاری از بازجویی های متقابل را انجام دادند. تلاش های آنها از گروه های شاکی حمایت می کرد که در غیر این صورت هزینه های بالاتری بر آنها تحمیل می شد.»

در این حکم آمده که «دیوان عالی انتاریو» دریافت که خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین به دلیل «عدم انجام ارزیابی مناسب از خطرات ناشی از انجام پرواز از تهران، سهل انگاری کرده است.»

این دادگاه کانادایی روز دوشنبه (مورخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) حکم داد که خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین از نظر قانونی مسوول پرداخت غرامت کامل به خانواده‌هایی است که عزیزانشان را در حادثه سقوط پرواز ۷۵۲ این شرکت در ایران در ژانویه ۲۰۲۰ از دست داده‌اند. این حکم پس از یک محاکمه ۱۸ روزه در تورنتو که در ژانویه ۲۰۲۴ به پایان رسید، صادر شد.

بر اساس این حکم ، نمایندگان شرکت هواپیمایی اوکراینی نمی توانند جبران خسارت به خانواده ها را با مبلغ اولیه مورد نظر خود که ۱۸۰،۰۰۰ دلار برای هر قربانی بود محدود کنند .در عوض دادگاه حکم کرد که خسارت کامل باید به خانواده های مسافرانی که در این حادثه جان خود را از دست داده اند، پرداخت شود.

در این حکم امده است که چند ساعت قبل از پروازهواپیمای اوکراینی از تهران، ایران حملات موشکی بالستیک خود به یک پایگاه امریکا در عراق را در تلافی ترور چند روز پیش یکی از ژنرال های ارشد خود انجام داده بود. در این حکم آمده است که شرکت هواپیمایی اوکراینی باید می دانست که تهران منتظر پاسخ احتمالی امریکا است.

گزارشی از حکم جدید دادگاه کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران

در همین راستا و پیشتر نیز ایران نیز دادگاهی را برای محاکمه کسانی که مسئول سقوط تصادفی پرواز اوکراین هستند، برگزار کرده بود. ایران همچنین مبلغ ۱۵۰ هزار دلار غرامت به ازای هر مسافر به بسیاری از خانواده های قربانیان این تراژدی پرداخت کرده است.

در آخرین گزارش قوه قضاییه به رسانه ها درباره مجازات مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی به این موضوع اشاره شده که پرونده هواپیمای اوکراینی شامل دو بخش است که بخش اول پرونده در دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفته و منجر به صدور رای شده است.

رای صادره پس از اعتراض وکلای خانواده قربانیان حادثه به دیوان عالی کشور ارسال شده است و در این دیوان در حال بررسی می‌باشد.

حکم بخش دوم پرونده نیز صادر (شده) و دادگاه در مرحله انشای رای است و دادگاه به زودی حکم صادره را ابلاغ خواهد کرد.

براساس رای صادره از سوی دادگاه بدوی، متهم ردیف اول پرونده به اتهام مباشرت در قتل شبه عمد سرنشینان هواپیمای اوکراینی مستند به مواد قانونی به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این متهم همچنین به دلیل لغو دستور ابلاغی و با توجه به گستردگی آثار و تبعات این اقدام به حداکثر مجازات (۱۰ سال حبس تعزیری) نیز محکوم شده است.

بر این اساس مجموع حکم حبس صادر شده در مورد متهم ردیف اول (فرمانده سامانه دفاعی تور ام یک) ۱۳ سال حبس تعزیری می‌باشد که اشد مجازات (۱۰ سال حبس) قابل اجرا خواهد بود.

متهم ردیف اول علاوه بر حبس به پرداخت دیه در حق اولیای دمی که مطالبه دیه داشته‌اند نیز محکوم و دادگاه برای این متهم مجازات تکمیلی نیز در نظر گرفته است.

311213


https://gorganema.ir