23 خرداد 1403
18

به گفته مقام‌های آمریکایی، پس از آن که کشتی‌های روسی سه‌شنبه در کمتر از ۳۰ مایلی سواحل فلوریدا جنوبی حرکت کردند، نیروی دریایی ایالات متحده کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی را برای ردیابی ناوگان دریایی روسیه مستقر کرده است.

آمریکا با استقرار ناو و جنگنده به حرکت روسیه پاسخ داد

به گزارش خبرآنلاین طی روزهای گذشته مسکو سه کشتی و یک زیردریایی هسته‌ای را برای آنچه که مقامات آمریکایی می‌گویند مجموعه‌ای از رزمایش‌های نظامی گسترده هوایی و دریایی خواهد بود و اولین در نوع خود در حداقل پنج سال اخیر به شمار می‌رود، به دریای کارائیب فرستاد.

به نقل از ایسنا وزارت دفاع روسیه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد رزمایش‌ها از سه‌شنبه در اقیانوس اطلس آغاز شد و ناوچه مافوق صوت و زیردریایی با قابلیت حمل کلاهک اتمی، حمله به گروهی از کشتی‌های دشمن را شبیه‌سازی کردند.

مشخص نیست که آیا این ناوچه مجهز به موشک‌های مافوق صوت است یا خیر، اما جامعه اطلاعاتی ایالات متحده ارزیابی کرده است که هیچ یک از کشتی‌های روسی حامل سلاح هسته‌ای نیستند.

یک مقام فرماندهی شمالی ایالات متحده سه‌شنبه به وب‌سایت خبری مک‌کلاچی و میامی هرالد گفت، در حالی که دولت بایدن گفته است که نگران فعالیت روسیه نیست، با این وجود مجوز استقرار سه ناوشکن قدرتمند و یک هواپیمای شناسایی زیردریایی را در این منطقه صادر کرده است.

این مقام فرماندهی شمالی آمریکا گفت: «طبق رویه‌های استاندارد، ما به طور فعال کشتی‌های روسی را در حین عبور از اقیانوس اطلس در آب‌های بین‌المللی زیر نظر گرفته‌ایم. تجهیزات هوایی و دریایی تحت فرماندهی شمالی ایالات متحده، عملیاتی را برای تضمین دفاع از ایالات متحده و کانادا انجام داده‌اند. استقرار روسیه بخشی از فعالیت‌های معمول دریایی است که هیچ تهدید یا نگرانی مستقیمی برای ایالات متحده ایجاد نمی‌کند.»

استقرار تجهیزات ایالات متحده شامل سه ناوشکن با موشک هدایت‌شونده، کشتی گارد ساحلی و یک هواپیمای گشت دریایی بوئینگ P-۸ است.

طی روزهای گذشته، یک مقام ارشد دولت با تایید برنامه‌های استقرار روسیه، گفت نیروی دریایی ایالات متحده «هر موضعی که لازم باشد برای ردیابی و نظارت» بر فعالیت‌های آنها در حین انجام مانورها اتخاذ خواهد کرد.

از سوی دیگر چندین مقام گفتند که حضور کشتی‌های روسی در بنادر ونزوئلا هم امکان‌پذیر است. دولت بایدن پیش‌بینی می‌کند که این رزمایش‌ها با رزمایش‌های دریایی جهانی توسط روسیه که شامل اعزام‌هایی از دریای کارائیب به اقیانوس آرام جنوبی است، به اوج خود می‌رسد.

نیروهای مسلح کوبا هفته گذشته اعلام کردند ناو موشکی روسی آدمیرال گورشکوف، زیردریایی اتمی کازان، نفتکش پاشین و یدک‌کش نجات نیکولای چیکر در تاریخ ۱۲ ژوئن وارد آبهای کوبا می‌شوند و یک هفته در آنجا خواهند ماند.

کاربران وب‌سایت «مارین‌ترافیک.کام» (marinetraffic.com) در روزهای اخیر موقعیت کشتی‌های آمریکایی و روسی را ردیابی کرده‌اند. به گزارش این وب‌سایت، یدک‌کش روسی نجات دریایی نیکولای چیکر صبح سه‌شنبه در ۲۶ مایل دریایی از «کی لارگو» فلوریدا (Key Largo) مستقر شد.

مقامات آمریکایی، «نزدیکی پرخطر» کشتی‌های روسی را تایید و تاکید کردند که آنها در آب‌های بین‌المللی باقی مانده‌اند.

311311


https://gorganema.ir