23 خرداد 1403
26

وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه قطر در دوحه از ارائه طرح‌ها و ایده‌های اداره غزه طی روزهای آینده خبر داد.

بلینکن: حماس اصلاحات زیادی را برای توافق آتش‌بس پیشنهاد کرده است

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کنار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه و نخست وزیر قطر، قطر را "شریکی خستگی ناپذیر" توصیف کرد که برای صلح تلاش می کند. بلینکن گفت که دستیابی به یک توافق "امکان پذیر" است، و افزود: من معتقدم که لازم است تمام تلاش خود را برای انجام آن انجام دهیم. اما هیچ تضمینی وجود ندارد. قطر همیشه در دستیابی به توافق آتش بس در غزه شریک بوده است. ما در تلاش هستیم تا مسیری را با هدف پایان دادن به این جنگ و سپس بازسازی غزه فراهم کنیم. تقریبا تمام جهان، از پیشنهاد آتش‌بس (رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن) حمایت کرده است.

وی افزود: در هفته‌های آینده، ایده‌هایی برای نحوه اداره غزه پس از پایان جنگ برای بخش‌های کلیدی، مثل مدیریت حکومت، امنیت و بازسازی (در غزه) ارائه خواهیم کرد. ما برای افزایش جریان کمک‌ها به غزه، محافظت از غیرنظامیان و آزادی گروگان‌ها تلاش می‌کنیم.

بلینکن با این ادعا که «حماس اجازه نخواهد داشت برای آینده این منطقه و مردم آن تصمیم گیری کند»، گفت: می‌توانیم با برخی از اصلاحات پیشنهادی حماس کار کنیم، در حالی که برخی دیگر قابل پذیرش نیستند.

بلینکن بدون ذکر جزئیات گفت: حماس اصلاحات زیادی را برای توافق آتش‌بس که قابل اجرا نیستند پیشنهاد کرده و ما درباره آن اصلاحات بحث کردیم. ما به همکاری با شرکای خود در قطر و مصر برای دستیابی به توافق بر سر توافق جدید به فشارها ادامه خواهیم داد.

بلینکن گفت: حماس می توانست با یک کلمه پاسخ دهد: بله. در عوض، نزدیک به دو هفته منتظر ماند و تغییرات متعددی را درخواست کرد. اکنون زمان تصمیم گیری است. هرچه این مدت طولانی تر شود، مردم بیشتر آسیب خواهند دید.

او همچنین در هشداری به تل آویو گفت: ما قوانین بین‌المللی بشردوستانه در جنگ‌های مسلحانه را به دقت زیر نظر داشته و داریم. و در داخل دولت ، از جمله در وزارت من، برای اینکه آیا اسرائیل یا هر طرف دیگری در هر درگیری به این قوانین پایبند است، ارزیابی‌هایی انجام می‌دهیم.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: مصمم هستیم شکاف بین دو طرف را برای پایان دادن به جنگ در اسرع وقت پر کنیم. اسرائیل این پیشنهاد را همانطور که الان هست پذیرفت اما حماس آن را رد کرد. حماس مسئول عدم توافق و آغاز جنگ است.

وی همچنین درباره خطر تشدید درگیری بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی صحبت کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی ما جلوگیری از گسترش این درگیری در غزه و گسترش تشدید در منطقه است و ما از روز اول درگیر آن بوده‌ایم. ما نمی خواهیم شاهد تشدید درگیری باشیم و می‌توان گفت که در واقع هیچ‌کس به دنبال آغاز جنگ و تشدید آن نیست و فکر می‌کنم این نیز درست است که اکثر کسانی که درگیر حل و فصل این مساله هستند معتقدند که در حالت ایده‌آل، می‌توان و باید راه‌حل دیپلماتیکی برای اختلاف‌هایی که می‌تواند جرقه‌ درگیری ایجاد کند، وجود داشته باشد و به ویژه راه حلی که منجر به ایجاد شرایط لازم برای مردم شود تا بتوانند به خانه های خود بازگردند و باور کنند که می توانند با خیال راحت و مطمئن در خانه‌های خود زندگی کنند.

بلینکن گفت: حدود ۶۰۰۰۰ اسرائیلی به دلیل حملات موشکی و تهدید حزب الله مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. آنها باید بتوانند به خانه بروند. افرادی در جنوب لبنان هستند که مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کنند، آنها باید بتوانند به خانه برگردند. بنابراین آنچه من از همه افراد مرتبط شنیده‌ام - و دیگرانی که در حال کار روی این موضوع هستند - ترجیح قوی برای راه حل دیپلماتیک وجود دارد. اکنون، شکی نیست که بهترین راه برای تقویت راه حل دیپلماتیک برای شمال، حل و فصل درگیری در غزه است. آتش بس، فشار زیادی را از سیستم خارج می کند. این توجیهی را که حزب الله برای حملاتی که در آن انجام داده است، از بین خواهد برد. این چیزی است که ما مصمم به انجام آن هستیم.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز گفت: ما از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس در غزه استقبال و حمایت می‌کنیم. حضور ۳ کشور ضامن، تداوم مذاکرات تا رسیدن به آتش بس دائمی را تضمین می‌کند. آنچه ما در تلاشیم انجام دهیم این است که به یک نتیجه مهم یعنی آتش بس برسیم. درباره پاسخی که از حماس و دیگر جناح‌ها در مورد پیشنهاد توافق دریافت کردیم بحث کردیم. ما متعهد هستیم که اختلافات را مرتفع کرده و طرف‌ها را برای پایان دادن به جنگ دور هم جمع کنیم. بزرگترین نگرانی ما این است که زمان زیادی برای پر کردن شکاف بین طرفین صرف می شود. ما با شرکای خود متعهد به پر کردن شکاف و تلاش برای حل اختلافات به عنوان بهترین راه برای پایان دادن به جنگ هستیم، به همه پیام می‌دهیم که هر روزی که از دست می‌دهیم تلفات جانی مردم بی‌گناه است. روی نقش آمریکا و همه شرکا برای اعمال فشار بر طرف‌ها برای توقف جنگ در غزه حساب می‌کنیم.

وی تاکید کرد: کشورهای منطقه پذیرای طرح صلح مبتنی بر ابتکار عربی هستند که به راه حل دو دولتی منجر شود. راه حل دائمی راه حل عادلانه تشکیل کشور فلسطین با پایتختی بیت المقدس است.

310310


https://gorganema.ir