به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مقصود اسعدیسامانی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اظهار کرد: رای دیوان عدالت اداری تاکیدی بر اجرا ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه و ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه بود. با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار به قیمتگذاری بلیت هواپیما ورود کرده بود، ایرلاینها شکایتی را طرح کردند و دیوان عدالت اداری به نفع آنها رای داد.
وی ادامه داد: در واقع در این رای تاکید شد باید قانون برنامه پنجم توسعه که مطابق آن آزادسازی بین سالهای ۹۴ و ۹۷ اجرا شده، همچنان اجرا شود. ایرلاینها همواره تلاش کردهاند با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری عمل کنند؛ آنالیز نرخ مسیرهای پروازی و قیمتتمام شده هر ساعت صندلی پروازی برای تایپهای مختلف هواپیما از جمله ایرباس، ام دی و ۷۳۷ که بیشترین جابجایی را در کشور انجام میدهند، تهیه و به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده است.
اسعدیسامانی افزود: اسفندماه سال گذشته اعضای شورای عالی هواپیمایی به این جمعبندی رسیدند که نرخ هر ساعت صندلی پروازی ۴۰ دلار تعیین شود. البته پیشنهاد انجمن شرکتهای هواپیمایی بر اساس آنالیز نرخها ۵۱ دلار بود. در زمان حاضر با رای دیوان، ایرلاینها علیرغم افزایش تورم، دستمزدها و برخی هزینههای ارزی خارج از کشور را دارند کماکان بر اساس همان نرخ ۴۰ دلار صندلی مسیرهای پرواز را انجام میدهند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه قیمتهای جدید در سایت شرکتهای هواپیمایی بارگذاری میشود، گفت: به مردم اعلام کردهایم که اگر بالاتر از نرخهای اعلامی ایرلاینها بلیت را خریداری کردند با شماره انجمن موارد را اعلام کنند که به آن رسیدگی خواهد شد.
اسعدیسامانی با بیان اینکه طبق قانون ایرلاینها مجاز است که قیمت بلیت هواپیما را برای مسیرهای پروازی تعیین کند، اضافه کرد: بهعنوان مثال هواپیمایی ماهان برای مسیر زابل-تهران چند نرخ را اعلام کرده که با توجه به عرضه و تقاضا قیمتها در مقطع زمانی عرضه میکند.
- مقایسه قیمت بلیت هواپیما در ایران و جهان | چرا پروازهای ایرانی گران هستند؟
وی تاکید کرد: طبق قانون مصوب مجلس، نرخ بلیت پروازهای داخلی باید آزادسازی شود. به دلیل اعمال نرخهای دستوری بازار سیاه در حملونقل هوایی شکل گرفت و یک سری دلالان و واسطهها در این بخش نرخهایی را برای بلیت هواپیما تعیین میکردند که مورد تایید شرکتهای هواپیمایی نبود.
وی ادامه داد: امیدواریم با اجرا رای دیوان عدالت اداری بهتدریج شاهد منظم شدن و تعادل بازار باشیم. بهترین کنترلکننده بازار، شرکتهای هواپیمایی هستند و ایرلاینها مکلف به کنترل بازار شدهاند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تاکید بر اینکه با آزادسازی عرضه بلیت افزایش و قیمتها کاهش مییابد، اظهار کرد: با افزایش درآمدها، ایرلاینها هواپیماهای زمینگیر را سرخط میآورند و قطعاً نرخها از قیمتهای الان کمتر خواهد شد.
اسعدیسامانی یادآور شد: در سال ۹۴ که قانون اجرا شد در مقطعی شرکتهای هواپیمایی اعلام میکردند که قیمتها کمتر از قیمتتمام شده است و ایرلاینها در کف قیمت با یکدیگر رقابت داشتند. قطعاً در این مرحله نیز به این مورد خواهیم رسید.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با تعیین قیمت ۴۰ دلار برای هر صندلی پروازی میزان سود ایرلاینها چقدر است، گفت: حدود ۱۰ درصد. البته در زمان حاضر به دلیل اینکه بخش زیادی از نیاز ارزی را بازار آزاد تامین میکنیم، شرکتهای هواپیمایی سود چندانی ندارند. ایرلاینها سالانه حدود یک میلیارد دلار برای هزینههای جاری نیاز دارند. سال گذشته حدود ۴۳۰ میلیون دلار از طریق مرکز مبادله به ایرلاینها داده شد و بقیه نیاز را از بازرا آزاد خریداری کردهایم.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی همچنین با تاکید بر اینکه ورود شرکتهای خارجی برای انجام پروازهای داخلی غیرقانونی و کاپوتاژ است، گفت: از سوی دیگر ایران در شرایط تحریمی قرار دارد و با بروز این اتفاق شرکتهای داخلی متضرر شده و از بازار حذف خواهند شد. فردا هم اگر ایرلاین خارجی از بازار کشور برود به لحاظ امنیتی و اجتماعی برای کشور معضل خواهد شد. از این رو طرح این موضوع بهدلیل امنیت ملی، خطرناک است و اگر کسی این موضوع را پیگیری کند کار درستی نخواهد کرد.