فصل اول گزارش سالانه دیتاک، اینترنت ایران و رفتار کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی را برای سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار داده است که حاوی اطلاعات ارزشمندی از جمله عقب ماندن پلتفرمهای داخلی از شبکههای اجتماعی فیلتر شده، کیفیت پایینتر اینترنت ایران از پاکستان و بورکینافاسو و گردش مالی بالای شبکههای اجتماعی در ایران است.
نگار علی_ دیتاک به رسم هرسال، گزارش سالانه رفتار کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی را برای سال ۱۴۰۲ منتشر کرد؛ در گزارشهای سالانه دیتاک فضای مجازی ایران به شکل دادهمحور مورد بررسی قرار گرفته است. گزارش سال ۱۴۰۲ دیتاک، با استفاده از کلان داده دیتاک که بیش از ۲ میلیارد محتوا را شامل میشود، آمار منابع رسمی (مرکز ملی فضای مجازی، سازمان توسعه و تجارت الکترونیک و ...) و دادههای مراکز نظرسنجی تهیه شده است.
در فصل اول گزارش دیتاک به میزان دسترسی ایرانیها به اینترنت، مقایسه سرعت اینترنت در ایران، کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی، بررسی کسب و کارهای اینستاگرامی و آمار تولید و مصرف محتوایی ایرانیان پرداخته شده است.
کیفیت اینترنت ایران از پاکستان و بورکینافاسو کمتر است
براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی، در سال ۱۴۰۲ سرعت اینترنت سیار در ایران، در نسبت با سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۲.۹ درصد کاهش پیدا کرد و سرعت اینترنت ثابت نیز در این بازه زمانی شاهد رشد ۱۰.۱ درصدی بود. رتبه کیفیت اینترنت ایران نیز در این بازه زمانی از ۱۰۴ به ۱۲۱ رسید و حتی از بورکینافاسو نیز گذر کرد.
اینستاگرام و تلگرام پسا فیلترینگ جلوتر از پلتفرمهای داخلی
بررسی دادهها حاکی از آن است که اینستاگرام ۴۶ میلیون نفر کاربر ایرانی دارد که از این تعداد ۳۱ میلیون نفر از آنها را کاربران فعال تشکیل میدهند. تلگرام نیز ۶۰ میلیون نفر کاربر ایرانی دارد که از این تعداد ۲۴ میلیون نفر از آنها کاربر فعال هستند. توییتر نیز ۴ میلیون نفر کاربر ثبت نامی دارد که ۹۰۰ هزار نفر از آنها کاربر فعال هستند.
در میان شبکههای پیامرسان داخلی نیز، ایتا با ۳۰ میلیون نفر کاربر ثبت نامی در رتبه سوم قرار دارد، از این تعداد، ۱۷ میلیون نفر در این شبکه اجتماعی داخلی فعال هستند. روبیکا نیز ۳۷ میلیون کاربر ثبت نامی دارد ( به ادعای مسئولان) که از این تعداد ۱۶ میلیون نفر از آنها کاربر فعال هستند. بله نیز ۱۷ میلیون نفر کاربر ثبت نامی دارد که از این تعداد ۵ میلیون نفر از آنها کاربر فعال هستند.
از ادعای عیسی زارع پور تا مشاهدات ۲۴ میلیون نفر فاصله است
گفتنی است که عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ ادعا کرده بود که تعداد کاربران فعال ماهانه پیامرسان ایتا، ۲۲ میلیون نفر است؛ ۵ میلیون بیشتر از آنچه آمارها به ما میگویند.
زارعپور همچنین گفته بود که پیامرسان بله، حدود ۱۶ و نیم، سروش پلاس حدود ۱۰ و نیم و روبیکا حدود ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد؛ براین اساس وزیر ارتباطات تعداد کاربران فعال ماهانه پیامرسانهای بله و روبیکا را به ترتیب ۵ و ۲.۵ برابر بیشتر اعلام کرده است.
زور فیلترینگ به اینستاگرام نرسید
گزارشها حاکی از آن است که ۹۰ درصد از کاربران فعال در اینستاگرام، پس از فیلترینگ، به این شبکه اجتماعی بازگشتند.
گردش مالی ایرانیان در شبکههای اجتماعی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است
با وجود محدودیتهایی همچون، کیفیت پایین اینترنت (سرعت پایین و قطعیهای متعدد) و فیلترینگ ( تلگرام، یوتیوب، اینستاگرام و توییتر و...) اما گردش مالی بالای شبکههای اجتماعی حکایت از تمایل فعالان اقتصادی برای فعالیت در بستر اقتصاد دیجیتال و بالا بودن تقاضا برای دریافت خدمات در این حوزه دارد.
هر ایرانی روزانه چند محتوا در شبکههای اجتماعی میبیند؟
سهم ناچیز روزنامه و وبسایتهای خبری در مقابل شبکههای اجتماعی
ایرانیان بیش از عمر نوح، وقت خود را صرف شبکههای اجتماعی میکنند
اگر بازدید از هر محتوا تنها ۳ ثانیه زمان ببرد، ایرانیان بیش از عمر نوح (۱۱۰۰ سال) را صرف شبکههای اجتماعی میکنند.
۲۲۷۲۲۷