22 آذر 1401
147

تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا با اظهارات رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اعطای تضامین امنیتی به مسکو، رسما مخالفت کردند.

واکنش اروپا به اظهارات ماکرون درباره رفع نگرانی امنیتی مسکو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، کشورهای حوزه بالتیک، لهستان و اسلواکی در واکنش به اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره لزوم اعطای تضامین امنیتی به روسیه برای آغاز مذاکرات صلح مسکو و کی‌یف، اعتراض رسمی خود را تسلیم اتحادیه اروپا کردند.

خبرگزاری رویترز دیروز(دوشنبه) در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت جمهوری چک که هم‌اکنون ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، در تهیه اعتراض سیاسی به کشورهای لتونی، لیتوانی، استونی، لهستان و اسلواکی و تسلیم آن به وزارت خارجه فرانسه مساعدت کرده است.

به نوشته رویترز، جمهوری چک پیش‌نویس این اعتراض را هفته گذشته بین اعضای اتحادیه اروپا توزیع کرده؛ پیش‌نویسی که در آن اینگونه استدلال شده است که اقدامات قبلی روسیه در حوزه معماری امنیت اروپا، با هدف تفرقه و تضعیف این قاره صورت گرفته است.

ماکرون سوم دسامبر(۱۲ آذر) در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی گفته بود: باید آنچه که آمادگی انجام آن را داریم، تهیه کنیم؛ اینکه چطور از کشورهای عضو و متحدان‌مان محافظت کرده و در زمان بازگشت روسیه به میز مذاکره، چگونه به این کشور ضمانت بدهیم.

ماکرون همچنین گفت که ناتو باید نگرانی مسکو از نزدیک شدن این ائتلاف نظامی به مرزهای روسیه و ارسال تسلیحات تهدیدکننده علیه این کشور را برطرف سازد.

پاول یابلونسکی، معاون وزیر خارجه لهستان در واکنش به این اظهارات گفت که روسیه «نباید از هیچ کشوری انتظار تضامین امنیتی داشته باشد.» وی همچنین به کشورهایی که عقیده‌ای جز این دارند، هشدار داد که «مرتکب اشتباه راهبردی» می‌شوند.


https://gorganema.ir