22 آذر 1401
175

سفیر روسیه در صربستان اعلام کرده است که ناتو احتمالا درخواست صربستان برای استقرار نیروهای خود در کوزوو را رد خواهد کرد.

ناتو درخواست صربستان برای استقرار نیرو در کوزوو را رد می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «الکساندر بوتسان خارچنکو»، سفیر روسیه در صربستان روز دوشنبه گفت که ناتو به احتمال زیاد درخواست «الکساندر ووچیچ»، رئیس جمهور صربستان برای استقرار نیروهای صربستان در کوزوو برای تضمین امنیت صرب‌ها را رد خواهد کرد.

سفیر روسیه در بلگراد گفت: «به راحتی می‌توان تصور کرد که چه نوع پاسخی می‌توان از ناتو به درخواست بلگراد برای استقرار نیروی نظامی در کوزوو انتظار داشت. طبیعتاً ناتو خواهد گفت که چنین درخواستی غیرقابل قبول است و کی فور (نیروی حافظ صلح بین المللی به رهبری ناتو در کوزوو) امنیت صرب‌ها را تضمین خواهد کرد.»

خارچنکو همچنین مأموران حافظ صلح «کی فور» را آلبانیایی تبار عنوان و خاطرنشان کرد: «برای هر کسی کاملاً واضح است که کل مأموران کی فور در صورت بروز تنش چه کاری انجام خواهند داد. طبیعتاً آنها در کنار کوزوو قرار خواهند گرفت.»

از سوی دیگر، همزمان وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه و در میانه تشدید تنش‌ها میان صربستان و کوزوو اعلام کرد که روسیه از وخامت اوضاع در کوزوو نگران است و این کشور به طور شبانه روزی اوضاع را در کوزوو زیر نظر دارد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه تاکید می‌شود: روسیه به بلگراد کمک خواهد کرد تا بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از منافع ملی مشروع خود در مورد کوزوو دفاع کند.

وزارت خارجه روسیه درادامه افزود: شرایط فعلی در کوزوو مصداق یکی دیگر از شکست‌های قابل توجه اتحادیه اروپا در تلاش برای میانجیگری میان بلگراد و پریشتینا است.

همچنین «دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در جریان نشست خبری روز سه شنبه خود اعلام کرد که رئیس جمهور صربستان تاکنون از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مورد وضعیت در کوزوو در خواست کمک نکرده است، با این حال روسیه حامی اطمینان از تضمین حقوق صرب‌های کوزوو است.


https://gorganema.ir