06 اسفند 1401
209

تیم اقتصادی قزاقستان در بازدید از ظرفیت‌های کشاورزی، تجاری، صنعتی، گردشگری و بهداشت و درمان گلستان از خودکفایی گلستان در امور کشاورزی، دامداری و دامپروری، شیلات و تولید محصولات آبزی تقدیر و از این سطح توانمندی برای افزایش سطح مبادلات تجاری استقبال کرد.

قزاق‌ها خواستار افزایش مبادلات تجاری با گلستان شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، از روز پنجشنبه تیم اقتصادی از کشور قزاقستان با حضور معاون اقتصادی استاندار «منگستائو» قزاقستان به گلستان سفر کرده و در این سفر سه روزه از ظرفیت‌های مختلف تجاری، صنعتی، گردشگری، کشاورزی، بهداشت و درمان، آبزی‌پروری استان گلستان بازدید کردند.

روز گذشته این تیم اقتصادی که ترکیبی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی قزاقستان بودند، به صورت مجزا از سایت‌های پرورش میگو، دامداری و دامپروری‌های استان گلستان، اراضی شیب‌دار و تولید محصولات کشاورزی و باغی و سایر بخش‌های کشاورزی گردشگری بازدید کردند و امروز با حضور در دفتر استاندار، مذاکرات نهایی و جمع‌بندی سفر صورت گرفت.

سرکنسولگر قزاقستان در ایران  در این جلسه اظهار کرد: روابط ایران و قزاقستان روابط خوب و صمیمی و حسنه‌ای بوده و خواهد بود.

ایربول احمدف ادامه داد: حضور این هیات تجاری در گلستان آمادگی کل قزاقستان برای افزایش تجارت با ایران را نشان می‌دهد.

سرکنسولگر قزاقستان در ایران تصریح کرد: تفاهمنامه‌های زیادی بین ایران و قزاقستان منعقد شده و ما با جدیت به دنبال اجرایی شدن این تفاهمنامه‌ها هستیم.


معاون اقتصادی استاندار منگستائو قزاقستان تصریح کرد: در این مدتی که در گلستان بودیم با ظرفیت‌های گلستان آشنا شدیم و مشتاقیم همکاری‌های تجاری با گلستان را افزایش دهیم.

قانات قولژانوف تاکید کرد: در قسمت شیلات، صنایع کشاورزی، دامداری و دامپروری استان گلستان از ظرفیت‌های بسیار بالا و قابل توجهی برخوردار است که مشتاقیم در این زمینه‌ها همکاری تنگاتنگی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در بازدیدهایی که انجام دادیم این نکته برای ما جالب توجه بود که ۹۰ درصد و در برخی از بخش‌ها 100 درصد کسب و کارهای موجود در گلستان بدون وابستگی به خارج بوده و این بسیار ارزشمند است.

معاون اقتصادی استاندار منگستائو قزاقستان متذکر شد: وجود بخش خصوصی قوی و بسیار خوب در‌ استان گلستان توانمندی مردم و سرمایه‌گذاران این استان را نشان می‌دهد که هر کشوری را مشتاق به همکاری با این استان می‌کند.

قولژانوف بیان کرد: زحمت‌های بسیار زیادی در شیلات، دامداری و دامپروری، کشاورزی و منابع طبیعی در استان گلستان کشیده شده و این اقدامات بومی ایران در گلستان بسیار قابل توجه است.

وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم روابط تجاری دو کشور قطع نشود و ادامه پیدا کند و ما برای توسعه این تعامل‌ها تلاش خواهیم کرد.

قولژانوف گفت: تعامل بین ایران و قزاقستان تاریخی و ریشه‌دار است و حضور و سکونت قزاق‌ها در استان گلستان نشان دهنده پیوند فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور است.


استاندار گلستان نیز در این جلسه با مثبت خواندن روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی دو کشور تصریح کرد: تقویب روابط بین گلستان و قزاقستان باعث‌توسعه تجارت بین دو کشور خواهد شد.

علی‌محمد زنگانه تاکید کرد: استراتژی سند پیشرفت استان استراتژی تجمر یا همان استراتژی تجارت بر مبنای مزیت‌های تجاری است.

وی اضافه کرد: در راستای توجه به مزیت‌های تجاری در استان گلستان با توجه به تاکید رئیس جمهور در افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه به ویژه در منطقه آسیای میانه و استفاده از توانمندی دوطرفه کشورهای دوست همانند قزاقستان، این رفت و آمدها و تبادلات را به عنوان اولویت اجرای برنامه‌های خودمان می‌دانیم.

استاندار گلستان متذکر شد: استان گلستان دروازه آسیای میانه است و‌ظرفیت‌های راه‌آهن، جاده و فرودگاه می‌تواند به توسعه و تسهیل روابط تجاری دو کشور کمک شایانی کند.

زنگانه گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های شیلاتی مشترک اقدامی است که حاضر هستیم برای عملیاتی شدن آن همکاری دوطرفه داشته باشیم.

وی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی در استان گلستان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان دانشگاهی قدیمی در ایران می‌تواند مبنای توسعه همکاری‌های علمی بین دو کشور و دو استان گلستان و منگستائو باشد. 

زنگانه گفت: کشت فراسرزمینی یکی دیگر از زمینه‌های تعامل دوطرف خواهد بود و ما سرمایه‌گذار و افراد توانمندی داریم که در این زمینه بتوانند فعالیت کنند.

گفتنی است، در پایان این نشست و سفر سه روزه هیات تجاری قزاقستان به گلستان منقرر شد در نخستین زمان مورد توافق، مقامات رسمی دو کشور و دو استان برای امضای تفاهمنامه‌های همکاری بخصوص در زمینه‌های کشاورزی و شیلاتی به ایران و استان گلستان سفر کنند.

پایان پیام/۸۳۰۰۴


https://gorganema.ir