30 فروردین 1402
117

نگارنده بر این باور است که صرفا تغییر یکی دو وزیر نمی تواند آرامش ایجاد کند واگر با این تعییر, نگاه ه ها, جهت گیری ها وعملکرد ها تغییرنکند و اصلاح نشود, جامعه دچار مشکل خواهد شد.

بدون اصلاح ساختار مدیریتی اوضاع بدتر می شود

‌جابجایی وزرا و آمدن و رفتن آنها خوب است مشروط بر اینکه جایگزینی ها منجر به اعتلای کابینه وقدرتمند تر شدن آن شود که در این صورت می تواند کارآیی و راندمان کابینه را ارتقا دهد . در این بین مسئله اساسی اصلاح جهت گیری ها است. ما الان باید به سمت و سویی برویم که با اصلاح ساختاری در بودجه ،تامین مالی طرح ها و پروژه ها و در راه اندازی کارمردم بین دستگاه ها تعاملاتی داشته باشیم.ازمدیرانی که الان داریم به علت مشکلاتی که دستگاه های نظارتی ایجاد کرده اند و همچنین نداشتن جسارت لازم بهره لازم را نمی بریم که شاید نیاز باشد در برخی از حوزه هادر سطح سران قوا حمایت لازم را بکنند که مدیر یک مقدار حاشیه لازم امنیتی پیدا کند و بعضی تصمیمات توام با ریسک را بپذیرد. البته این نافی نظارت و بحث کنترل عملکرد مدیران نیست.

در جاهایی که مغایرت ها وابهامات قانونی وجود دارد مدیرجرات اعمال مدیریت نمی کند و شاید. معاونت اقتصادی رئیس جمهور و دستگاه های نظارتی کمک کنند که این ابهامات برطرف شود تا مدیران قدرت پیدا کنند وکار انجام شود.اگر کارمدیر فقط به مثابه یک ماشین امضا باشد و بگوید نداریم ؛نمی شود و نمی توانیم, که کار انجام نمی شود .مدیر باید راه حل پیدا کند و حتی از ظرفیت های فراتر از حوزه کاری خودش کار رادنبال کند ،از ظرفیت هماهنگی سران قوا استفاده کند ،از ظرفیت مجلس وقوه قضائیه استفاده کند و ابهامات را برطرف کند.همچنین در بحث های تامین مالی نیز باید متکی به این نباشد که صرفا با گرفتن مالیات اینکار را انجام دهد چرا که ممکن است ضمن تشدید رکود واحد های تولیدی را با شکست مواجه کند.باید مدیرانی را که آشنایی و اشراف و تسلط به ابزارها و روش های جدید تامین مالی داشته باشند, بکار بگیریم که ابزارهای جدید تامین مالی بکار گرفته شود .وقتی مقام معظم رهبری با جدیت از خصوصی سازی و واگذاری پروژه ها حمایت می کنند باید نگاه هایمان تغییر کند و دولت باید به سرعت پروژه هایش راواگذار کند.ایراداتی که در حال حاضر در بحث خودرو،زمین،ارز و سکه داریم بخاطر رشد نقدینگی و هجوم آن به سمت کالاهایی است که مصارف دوگانه دارند است .

ما در شرایطی هستیم که فضاهای بین المللی دارند باز می شوند و باید بتوانیم از این فضاها بدرستی استفاده کنیم ،ما الان طرح ها و پروژه های نیمه تمام زیادی را داریم که باید سریع تر به بهره برداری برسانیم.این مربوط به کلیت کابینه است و مختص به یکی دو وزیر نیست ،ممکن است با جابجایی یکی دو وزیر یک آرامش کوتاه مدتی در جامعه ایحاد شود ولی اگر نگاه ها تغییر نکند و نگاه و مدیریت وزیر جدید نسبت به وزیر قبلی تغییر نکند این جابجایی نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه اوضاع را بدتر هم خواهد کرد.بنابراین این نگرش ها ومحدودیت ها را باید از بین ببریم و نگاه ها را باز بکنیم که اگر اینکار انجام شود مدیران با تجربه می توانند عملکرد موفقی داشته باشند . الان مشکلاتی که ما در بخش خودرو داریم شاید بخش عمده ای از آن مربوط به وزارت صمت نباشد و مربوط به بانک مرکزی و بخش های دیگری باشد که در تامین مالی کمک نمی کنند.وزارت نفت اگر نمی تواند سرمایه گذاری کند به این علت است که درآمدهای خودش محدود است ولی می تواند از منابع مردمی استفاده کند ،به این ترتیب که مردم را در پروژه ها مشارکت دهد و سود آنها را تضمین کند تا سرمایه هایی برای افزابش تولید نفت و گازش تامین شود .ظرفیت های جدیدی که در اقتصاد ایجاد می شود می تواند کمک کند که دور باطل افزایش تورم و قیمت ارز شکسته شود و ظزفیت اقتصاد افزایش یابد تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

*عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم

۲۱۶۲۱۲


https://gorganema.ir