24 اردیبهشت 1402
129

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری از اعلام گزارش نهایی بررسی سانحه بالگرد هلال احمر خبر داد.

گزارش نهایی دلایل سقوط بالگرد هلال احمر | خلبان مقصر شناخته شد

به گزارش همشهری آنلاین، حسن رضایی‌فر با اشاره به استقلال تیم بررسی سانحه عنوان کرد که بالگرد MIL.۱۷۱ هلال احمر به هنگام انتقال وزیر ورزش و جوانان و هیئت همراه از شهرستان رابر کرمان به شهرستان بافت در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۱  دچار سانحه شد. این بالگرد به علامت ثبت و نظارت سازمان هواپیمایی کشوری نبوده ولی بدلیل ماهیت غیرنظامی پرواز، با استناد به آئین‌نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیرنظامی مصوب هیئت دولت، بررسی سانحه توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام پذیرفت و گزارش آن به مراجع ذی‌صلاح دولتی و قضایی ارسال شد.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان، مقام عالی آن وزارت و هیئت همراه، در روز چهارشنبه  تاریخ سوم اسفند ۱۴۰۱ برای انجام ماموریت های محوله به شهر سیرجان در استان کرمان اعزام شده و در انتهای آن روز به شهر کرمان سفر می کنند. در روز پنجشنبه تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۱، با درخواست مسئولین استان کرمان به منظور افتتاح و بازدید سایر اقدامات توسعه‌ای ورزش و جوانان، بالگردی از هلال احمر برای انجام پرواز انتقال وزیر و هیئت همراه در مسیرکرمان- رابر- بافت- ارزوئیه درخواست می‌شود. مسافران منظور در این پرواز به ایستگاه عملیاتی جمعیت هلال احمر، در موقعیت جنوب شرقی و خارج از فرودگاه کرمان مراجعه کرده و بالگرد در ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه به وقت محلی از شهر کرمان به مقصد شهر رابر به پرواز در آمده و در ساعت ۱۵ و ۵ دقیقه در مقصد فرود آمده و بالگرد خاموش شده است.

رضایی‌فر تصریح کرد: پس از مراجعه مجدد وزیر و هیئت همراه به بالگرد، تعدادی مسافر به هیئت همراه اضافه شده و نهایتاً بالگرد با مجموع ۲۰ سرنشین (خدمه و مسافر) در ساعت ۱۵ و ۲۰ دقیقه به مقصد شهر بافت به پرواز درآمده و بالگرد از سمت شمال شرقی به محدوده ورزشگاه شهرستان بافت نزدیک شده و با مشاهده زمین فوتبال چمن تصمیم به فرود در آن گرفته و به دلیل وجود موانع پروازی و سوله های ورزشی، پس از یک گردش ، تقرب خود را از سمت شمال برای فرود در ورزشگاه شروع کرده در حالیکه شرایط جوی ، جهت و میزان باد برای پرواز ایمن نبوده است.

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری افزود: بالگرد در ارتفاع حدود ۱۰ متری سطح زمین دچار لرزش و انحراف به سمت چپ شده که اظهارات خلبانان نشان می‌دهد که ایشان اقدام برای کنترل بالگرد کرده ولی موفقیت‌آمیز نبوده است. مستندات صحنه سانحه نشان می‌دهد که بالگرد پس از گردش به سمت چپ قصد فرود داشته که دچار افت ارتفاع شده و ابتدا ارابه فرود جلوی بالگرد با ضربه شدید به سطح چمن ورزشگاه برخورد کرده و بالگرد به طور نامتعارف به سمت چپ منحرف و پس از برخورد ملخ دم به زمین نامتعادل شده و دچار سانحه و به صورت واژگون متوقف شده است. در این سانحه یک نفر جان خود را از دست داده و ۱۰ نفر از جمله وزیر ورزش و جوانان به طور جدی مصدوم شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در مراحل بررسی سانحه، مشکل فنی در بالگرد یافت نشده و علت وقوع سانحه عامل انسانی(خلبان) عنوان شده است که البته تصمیم گیری های مدیریتی و نبستن کمربند ایمنی مسافران نیز عوامل کمکی بوده‌اند.

به گفته رضایی‌فر، نکته ای که درخصوص تعداد سرنشینان مجاز  باید عنوان شود این است که بالگرد دارای ظرفیت ۲۲ سرنشین بوده و مجهز به دو دستگاه ضبط اطلاعات پروازی یا جعبه سیاه است.

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: توصیه‌های ایمنی درخصوص نحوه بهره برداری وسائل پرنده دولتی و ضرورت بروزرسانی شیوه های بهره برداری بالگردهای هلال احمر به مبادی ذیربط ارسال شده است.  


https://gorganema.ir