23 آذر 1402
86

تلاش دولت سیزدهم در مانع زدایی از آغاز فرآیند اجرایی و عمرانی در منطقه آزاد اینچه برون، نشان از عزم دولتمردان برای رونق اقتصادی در گلستان بوده که البته تحقق این امر نیازمند نگاه ویژه‌تری است.

یلدای خدمت| رونق در اینچه‌برون منتظر نگاه ویژه دولت

خبرگزاری فارس- استان گلستان: منطقه آزاد اینچه‌برون از جمله پروژه‌هایی بود که سال‌ها مورد غفلت واقع شده و متاسفانه هیچ اقدام عملیاتی برای توسعه و حرکت رو به جلوی آن رخ نداده بود.

اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم، راه‌اندازی این منطقه مورد توجه مسئولان کشوری و استانی قرار گرفته و وارد فاز عملیاتی شده است.

یکی از مزیت‌های گلستان وصل بودن آن به دروازه کشورهای CIS و بازار چند صد میلیونی کشورهای مشترک المنافع بوده و این امر باعث ایجاد فرصت خوبی برای توسعه روابط با همسایگان شده است.

همچنین از جمله دیگر مزیت های این منطقه نزدیک بودن به فرودگاه بین المللی، دارا بودن مرز آبی و وجود ریل اینچه برون بوده و این شرایط می‌تواند زمینه توسعه دیپلماسی اقتصادی گلستان را فراهم کند.

منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون بیش از ۱۲ هزار هکتار وسعت داشته و یکی از مناطق مستعد برای تجارت و رسیدن به بازارهای آسیای میانه است، لذا تخصیص بودجه کافی سبب تکمیل زیرساخت‌ها شده و این پروژه عظیم اقتصادی می‌تواند سیمای استان را متحول کند.

*تصویب اساس نامه منطقه آزاد اینچه برون

مدیر عامل منطقه آزاد اینچه برون به خبرنگار فارس گفت: پس از سفر رئیس جمهور به گلستان و ارائه دستورات صادر شده در خصوص منطقه تجاری اینچه برون، تصویب اساسنامه این منطقه در دستور کار قرار گرفت و به ماهیت‌های منطقه از جمله محورهای هاپ غلات، پتروشیمی، پترو پالایش، هاپ متالوژی و دو هاپ فرعی دیگر از جمله صنعت و گردشگری توجه شد.

حسن ملک حسینی افزود: به علت اینکه منطقه تجاری و اقتصادی اینچه برون در شرق دریای خزر واقع شده و همچنین چون به لحاظ امنیتی دارای یک امنیت تاریخی هم از لحاظ داخلی و خارجی طی سالیان گذشته بوده است، توانسته بستر لازم را برای سرمایه گذاری در این منطقه فراهم کند.

وی اینچه برون را یک منطقه بکر و آماده برای جهش های بزرگ دانست و اظهار کرد: به نوعی منطقه اینچه برون دروازه میان آسیای میانه و چین است، یعنی به لحاظ استراتژیک یک منطقه فوق العاده برای سرمایه گذارن ایرانی و خارجی است.

ملک حسینی ادامه داد: اینچه برون به لحاظ دسترسی ها ترانزیتی هم از نظر جاده ای و ریلی می تواند بسیار با اهمیت باشد، وصل بودن ریل راه آهن گلستان به بندر اورگوت و روسیه می تواند یک مزیت بزرگ محسوب شود، همچنین مسئولان اگر برای حل مشکل ریل راه آهن به شاهرود تلاش کنند، دسترسی به آب های آزاد هم ممکن خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فرودگاه در مجاورت منطقه آزاد قرار دارد و اتصال فرودگاه گرگان هم به صورت منفصل به منطقه آزاد، از مزیت های دیگر این منطقه محسوب شود، ضمن اینکه در رابطه با انتقال گاز از ترکمنستان به ایران می تواند به عنوان یکی از محور های ترانزیت کشور محسوب شود.

مدیر عامل منطقه آزاد اینچه برون گفت: محدوده این منطقه مشخص شده و براساس نقشه های «جی آی سی»، بخش عمده ای از اسناد منطقه تجاری اینچه برون اخذ شده و بقیه نیز در حال پیگیری است.

*طرح جامع منطقه آزاد اینچه برون به اتمام رسید

وی مهم‌ترین موضوع را انجام مطالعات طرح جامع دانست و افزود: در حال حاضر طرح مطالعات منطقه تجاری اینچه برون به اتمام رسیده است و این یعنی بین تمامی مناطق آزاد جدید و قدیم، نسل اول، دوم و سوم این منطقه جزء اولین هایی است که توانسته ایم در آن طرح جامع را به اتمام برسانیم و همزمان مطالعات زیست محیطی و گیاهی هم انجام شده و به دبیرخانه مناطق آزاد برای بررسی وزرا ارسال شده است.

ملک حسینی با بیان اینکه اساس و پایه کار را بر مبنای مطالعات گذاشته ایم، عنوان کرد: در نهایت همزمان با بحث مطالعات، موضوع جذب سرمایه گذار را هم پیگیری کردیم که تاکنون بیش 110 بسته سرمایه گذاری در نمایشگاه های مختلف را آماده و ارائه کردیم و به نوعی آمادگی جذب سرمایه گذار را داریم.

وی با اشاره به به بحث زیرساخت‌ها بیان کرد: زیرساخت‌های منطقه آزاد باید به مرور زمان انجام شود و البته منابع نیز باید وجود داشته باشند، خوشبختانه در این حوزه همچنان پیگیر هستیم و با توجه به اینکه در بحث منابع دولتی به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی با مشکلاتی روبرو هستیم اما مطالعات و برآوردهای ما همچون برق رسانی، گازرسانی، جاده سازی و موضوعات مختلف انجام شده است.

*ضرورت ایجاد زیرساخت

مدیر عامل منطقه آزاد اینچه برون گفت: طبق قانون و بر اساس ماده 23 برنامه ششم توسعه دولت به نوعی موظف است که زیرساخت های مناطق آزاد را مانند بسیاری از کشورهای دیگر انجام دهد و بعد از آن سرمایه گذار به منطقه ورود پیدا کند.

وی افزود: حال امیدواریم در سفر دوم ریاست جمهور به استان بتوانیم بخشی از این منابع را تامین کنیم هر چند که بخشی از این کارها از جمله راه و برق رسانی و همچنین بخشی از گازرسانی هم در حال اجرا است.

ملک حسینی ادامه داد: بحث مدیریت واحد و یکپارچه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، مناطق آزاد در جاهای دیگر کشور به نوعی با مشکلاتی مواجه شدند و به نوعی به آن خروجی مد نظر دست نیافتند، یکی از دلایل اصلی آن بحث عدم مدیریت واحد و یکپارچه و همان تحقق ماده 65 قانون احکام دائمی توسعه کشور است.

وی گفت: امیدواریم که  همه مسئولان کشوری و استانی کمک کنند تا این قانون انجام شود و آماده ایم که به زودی این اتفاقات خوب رقم بخورد.

*دولت سهم خود را در منطقه آزاد اینچه برون انجام دهد

در ادامه نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار فارس گفت: منطقه آزاد اینچه برون یکی از مناطقی است که به دلیل همجواری با شهرک صنعتی هزار هکتاری، پتروشیمی و راه آهن می تواند یکی از مناطق بکر در کشور باشد.

رمضانعلی سنگدوینی افزود: نمایندگان گلستان در همه حال پیگیر راه آهن اینچه برون بوده اند و از دولت خواسته اند که سهم خود را در منطقه آزاد انجام دهد.

وی افزود: بحث وصل شدن ریل آهن گرگان به شاهرود یکی دیگر از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و از دولت خواستاریم تا این موضوع را حل کند.

به گزارش خبرنگار فارس، بدون تردید با وحدت، همدلی و همگرایی تمامی مسئولان استانی و کشوری و همچنین استفاده از ظرفیت منطقه آزاد اینچه برون و حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی موانع اقتصادی و درآمدی در گلستان برطرف می‌شود اما لازمه آن توجه جدی دولت در تزریق اعتبارات کافی به این پروژه است که امید می‌رود در سفر رئیس جمهور به استان انجام شود.

پایان پیام/83026


https://gorganema.ir