24 بهمن 1402
61

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان از استانداردسازی مصرف کودهای فسفاته در استان خبرداد و گفت: در سال زراعی جاری تاکنون 25 هزار تن کود فسفاته در گلستان توزیع شده است.

25 هزار تن کود فسفاته در گلستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان، صمد ضیایی شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره مصرف کودهای فسفات اظهارکرد: برداشت عناصر غذایی خاک در فرایند تولید محصولات کشاورزی از یک سو و کاهش مصرف کود فسفاته طی دهه اخیر از سوی دیگر موجب تخلیه بنیه عناصر غذایی خاک شده، به طوری که براساس داده‌ها از طرح پایش خاک حدود ۷۰ درصد از خاک‌های کشور دچار کمبود فسفر هستند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان بیان کرد: با عنایت به نقش و تأثیر بی‌بدیل کودهای فسفاته در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و ارتقای سطح سلامت جامعه، طی سال‌های گذشته کم مصرفی در کودهای فسفاته به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده بود.

ضیائی افزود: پس از تشکیل کارگروه خودکفایی کشور در سال ۱۴۰۰ در کودهای کشاورزی نسبت به شناسایی دقیق ظرفیت های کشور، بخش قابل توجهی از کودهای فسفاته که طی دهه‌های قبل از محل واردات تامین می‌شد، از محل تولیدات داخلی تامین شده است.

وی اضافه کرد: ابتدای سال ۱۴۰۲، مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب کشور نیاز گلستان برای تامین انواع کودهای فسفاته شامل سوپر فسفات تریپل TSP، سوپر فسفات ساده SSP، فسفات گرانوله ۱۳ درصد و فسفات آلی را 29 هزار و 755 تن ابلاغ کرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان ادامه داد: با شروع سال زراعی جدید، پراکنش بارندگی مناسب، شرایط برای کشت محصولات پائیزه و مصرف نهاده های کشاورزی را مساعد کرده و همین امر و سایر برنامه ها و طرح‌های دولت شامل: ثابت ماندن قیمت کود شیمیایی و کاهش ۳۰ درصدی سهم هزینه کود شیمیایی از مجموع هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی، تخصیص یارانه از چهار نوع محصول به همه محصولات زراعی و باغی مطابق الگوی کشت و اقدامات آموزشی و ترویجی از عوامل مهم استقبال خوب کشاورزان و باغداران به مصرف کودهای فسفاته شده است.

ضیایی توضیح داد: این امر سبب افزایش برنامه ابلاغی از 29 هزار و 755 تن به 33 هزار و 318 تن و توزیع حدود 25 هزار تن انواع کودهای فسفاته شده است.

پایان پیام/83026


https://gorganema.ir