24 بهمن 1402
69

رئیس هیئت سوارکاری گلستان گفت: مشکلات مجموعه سوارکاری گنبدکاووس به عنوان پایتخت سوارکاری کشور صرفا با واگذاری مدیریت آن به استان و شهرستان حل نمی‌شود و برای ساماندهی و به‌سازی آن حداقل به ۴۰ میلیارد تومان نیاز است.

به‌سازی مجموعه سوارکاری گنبدکاووس به 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

ناصر رزاقیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس اظهارکرد: یکی از تاکیدات رئیس‌جمهور در سفر دوم دولت سیزدهم به استان گلستان، واگذاری مدیریت مجموعه سوارکاری گنبدکاووس و دیگر مجموعه‌های سوارکاری آق‌قلا و بندرترکمن به شهرستان و استان است که به صورت مصوبه سفر هم اعلام شده‌است، اما تاکنون به صورت رسمی به هیئت سوارکاری استان و مجموعه مدیریتی استان گلستان اعلام نشده‌است.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت این مجموعه‌ها به استان گلستان و شهرستان‌ها واگذار شود با توجه به علاقمندی مردم این سرزمین نسبت به رشته سوارکاری و اسب، شاهد تحولات خوبی در حوزه به‌سازی و ساماندهی این مجموعه‌ها با مشارکت مردم خواهیم بود.

رئیس‌هیئت سوارکاری استان گلستان با اشاره به اینکه مجموعه سوارکاری گنبدکاووس به عنوان پایتخت سوارکاری کشور شناخته شده‌است، خاطرنشان‌کرد: مجموعه سوارکاری گنبدکاووس در سال ۱۳۴۰ با هدف برگزاری مسابقات کورس اسبدوانی و تولید و پرورش اسب‌ها با نژاد ترکمن پایه‌گذاری شد و بنای این مجموعه در سال ۱۳۵۲ احداث گردیده‌است که مشکلات عظیم این مجموعه صرفا با واگذاری مدیریت آن به حوزه شهرستان و استان حل نخواهد شد و نیاز به یک اعتبار ملی کلان با حداقل ۴۰ میلیارد تومان دارد.

* هواداران و تماشاگران مسابقات سوارکاری*

وی ادامه داد: مشکلات مجموعه‌های سوارکاری بندرترکمن، آق‌قلا و گنبدکاووس در قالب طرح جامع اولیه احصا شده و اولویت این مشکلات نیز در نظر گرفته شده‌است. به‌طور مثال حصارکشی و ترمیم پیست سوارکاری، احداث سرویس بهداشتی، مکان مناسب برای استقرار مردم در زمان تماشا مسابقات اولویت مجموعه سوارکاری شهرستان بندرترکمن، ترمیم و بهسازی پیست سوارکاری شهرستان آق‌قلا اولویت مجموعه این شهرستان  و مکان مناسب برای استقرار مربیان، حصارکشی و بهسازی و ترمیم پیست سوارکاری از اولویت‌های مهم مجموعه‌های سوارکاری در این سه شهرستان است که حداقل در مجموع به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رزاقیان با بیان اینکه برای تماشای مسابقات سوارکاری در مجموعه گنبدکاووس شاهد گردشگران و داوران خارجی هستیم، گفت: مسابقات اسبدوانی در گنبدکاووس صرفا به عنوان یک رشته ورزشی دنبال نمی‌شود بلکه علاقه مردم این منطقه به ویژه مردمان خوب ترکمن به اسب و مسابقات اسبدوانی ریشه دیرینه و عمیق دارد و جدا از این مسئله، در فصل برگزاری کورس‌های بهاره، پاییز و زمستانه ما شاهد حضور گردشگران و داوران خارجی هستیم و می‌توان به این مقوله به عنوان یک بنگاه اقتصادی که عایدات آن هم برای توسعه استان و هم سفره معیشتی مردم منطقه باشد، نگاه کرد.

وی بیان کرد: قطعا سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف در مجموعه سوارکاری هزینه نخواهد بود بلکه باعث توسعه استان و شهرستان خواهد شد. به طور مثال در حال حاضر نمونه‌های بررسی دوپینگ اسب‌ها به خارج از کشور ارسال می‌شود که علاوه بر صرف وقت و زمان باعث هزینه است که با تجهیز و امکانات لازم در کشور و استان می‌توان در این حوزه صرفه‌جویی کرد.

گفتنی است همه ساله رقابت‌های مسابقات اسبدوانی استان گلستان در فصول مختلف سال در شهرستان‌های گنبدکاووس، بندرترکمن و آق‌قلا برگزار می‌شود.

رشته سوارکاری در گلستان به ویژه منطقه ترکمن صحرا قدمت دیرینه دارد و در زمان برگزاری کورس‌های مسابقات اسبدوانی هزاران نفر از علاقمندان در استان و گاها گردشگران خارجی برای تماشای این مسابقات در مجموعه سوارکاری‌های استان به ویژه گنبدکاووس حضور پیدا می‌کنند.

ساختمان و بنای مجموعه سوارکاری گنبدکاووس در سال ۹۵ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

پایان پیام/۸۳۰۲۱


https://gorganema.ir