17 تیر 1403
65

گرگان- رییس کل دادگستری گلستان گفت: از سال گذشته تا کنون با رای دادگاه‌های استان، ۶۰۱ هکتار از اراضی جنگلی و مرتع در گلستان به بیت‌المال بازگشت.

۶۰۱ هکتار از اراضی ملی گلستان به بیت‌المال بازگشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر آسیابی با اشاره به اینکه از سال گذشته تا کنون با رأی دادگاه‌های استان، ۶۰۱ هکتار از اراضی جنگلی و مرتع در گلستان به بیت‌المال بازگشت، اظهار کرد: از این سطح بیش از ۸۰ هکتار اراضی جنگلی و بیش از ۴۹۸ هکتار هم مرتع است.

وی از خلع ید بیش از ۲۳ هکتار از سواحل دریای خزر در شهرهای ساحلی گلستان نیز در این مدت خبر داد و افزود: از سال گذشته کار تعیین مرزبندی زمین‌های ساحلی ِحاصل از پسروی آب هم در شهرهای بندرگز، گمیشان و بندرترکمن با بنچ مارک آغاز شده است تا از سو استفاده و دست اندازی این زمین‌ها جلوگیری شود.

رئیس کل دادگستری گلستان با اشاره به اختصاص دادگاه‌های ویژه پرونده‌های منابع طبیعی در استان گفت: برای دقت و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به اراضی ملی، دادگاه‌های ویژه‌ای در حوزه‌های قضائی استان اختصاص داده شد که نتیجه آن افزایش آرا خلع ید از عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان است.

وی ادامه داد: تاکید دادگستری بر اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی و باغی سبب شد از پارسال تاکنون از تغییر کاربری ۱۵۰ هزار مترمربع زمین کشاورزی و باغی استان هم جلوگیری شود.

آسیابی اظهار کرد: همچنین با پیگیری دادگستری، برای حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به نام دولت، سند صادر شد.

وی افزود: ممنوعیت تردد خودرو به پارک جنگلی النگدره که رویشگاه درختان انجیلی بازمانده از عصر یخبندان است، یکی دیگر از اقدامات مهم دستگاه قضائی بود.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال هم با ورود دادگستری استان اقدامات خوبی برای حفظ منابع طبیعی انجام شده که ممنوعیت ورود خودروهای آفرود به مرتع مرکوه می‌نوشت و صدور سند پارک جنگلی آزادشهر از جمله آنها است.


https://gorganema.ir