03 شهریور 1403
28

استاندار گلستان منطقه آزاد را پیشران توسعه استان دانست و گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با جمهوری ترکمنستان تلاش داریم منطقه آزاد مشترکی را در مرز اینچه برون تعریف کنیم تا رشد تجاری شرق دریای خزر را افزایش دهیم.

راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک بین گلستان و ترکمنستان
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، علی‌محمد زنگانه صبح امروز در نشست با خبرنگاران ضمن قدردانی از نقش‌آفرینی رسانه‌ها در امر توسعه استان و  تحقق حکمرانی متعالی اظهارداشت: هفته دولت فرصت مناسبی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی، باهنر و رئیسی است و تبیین اقدامات دولت سیزدهم است. همینطور برای دولت چهاردهم نیز آرزوی موفقیت دارم.

استاندار گلستان گفت: در جشنواره شهید رجایی به‌گونه‌ای اقدام شد که نظام مدیریتی استان به سمت تعالی حرکت کند و فرآیند تجمیعی امتیازات رو به رشد باشد و خوشبختانه در دولت سیزدهم میزان بهره‌وری ارتقا یافت.

 وی در ادامه به برخی از اقدامات ماندگار در استان طی فعالیت دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم طرح جامع منطقه آزاد اینچه برون گلستان آماده شد و پس از ارجاع به شورای عالی مناطق آزاد، زون‌بندی‌های آن انجام شد.

زنگانه توضیح داد که کسب و کار های منطقه آزاد اینچه برون  در هشت محور و بر اساس مزیت‌های نسبی و رقابتی منطقه‌ای تعریف شده است. در این دوره نقشه منطقه تدقیق، کد گمرکی اخذ و هیئت مدیره و مدیرعامل برای آن تعیین شد. همچنین تثبیت اراضی و صدور اسناد انجام شده است و تلاش داریم فرودگاه بین‌المللی گرگان و جزیره آشوراده را به منطقه آزاد اینچه برون الحاق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس چشم انداز منطقه آزاد اینچه برون می‌تواند برای 47 هزار شغل ایجاد و زمینه استقرار یکهزار و 600 واحد صنعتی را  فراهم کند. با راه اندازی این منطقه آزاد جابه جایی بار از مسیر ریلی را به 13.7  میلیون تن و از مسیر جاده‌ای به 6.3 میلیون تن خواهد رسید و زمینه جهش فوق‌العاده برای استان فراهم می‌شود.

استاندار گلستان با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه نیز بیان داشت: بر اساس توافق صورت گرفته با جمهوری ترکمنستان تلاش داریم منطقه آزاد مشترک تعریف کنیم تا هم‌افزایی و انگیزه بالایی شکل بگیرد و رشد تجاری شرق دریای خزر را شاهد باشیم چراکه منطقه آزاد پیشران اصلی توسعه استان است.

وی ادامه داد: در دور دوم سفر رئیس جمهور شهید به استان گلستان نیز مبلغ 100 میلیارد تومان برای محصورسازی این منطقه 12 هزار و 500 هکتاری مصوب شد که به زودی عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

زنگانه با اشاره به اینکه هماهنگی بین منطقه و شرکت پتروشیمی گلستان برای صدور مجوز فعالیت و بهره‌مندی از مزیت‌های منطقه آزاد انجام شده است، گفت: سرمایه‌گذاری 35 هزار میلیاردی نخستین سرمایه‌گذاری ما در منطقه آزاد اینچه‌برون است. همچنین مجوز برداشت 76 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در استان گلستان اخذ شد که بخشی از این آب برای تامین آب شرب و بخشی دیگر برای منطقه آزاد اینچه‌برون است.

استاندار گلستان اجرای طرح احیای خلیج گرگان با دستور شهید رئیسی را یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در استان برشمرد و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم خلیج گرگان شرایط خوبی نداشت و مرگ این خلیج می‌توانست مرگ مردم استان، محیط زیست و کشاورزی استان را رقم بزند.

وی افزود: تکمیل علاج‌بخشی خلیج گرگان نیازمند 16 مداخله است. نخستین اقدام برقراری فوری ارتباط بین خلیج گرگان و دریای خزر بود در دستور کار قرار گرفت و با اقدامات انجام‌شده، خلیج گرگان از حالت بحرانی خارج شده و تکمیل این پروژه نیازمند توجه ویژه دولت چهاردهم است.

زنگانه با بیان اینکه خلیج گرگان هشت هزار صفحه مطالعه دارد، اظهارداشت: ما برنامه ستاد ملی تالاب‌ها را از قفسه‌ها خارج کردیم و خلیج گرگان همچون بیمار در حال مرگ بود که احیا شد. اگر شوری آب خلیج گرگان در آن زمان 2 درجه دیگر بیشتر می‌شد دیگر هیچ زیست‌مندی قادر به زندگی در این خلیج نبود.

انتهای پیام/582


https://gorganema.ir