براساس تصمیم شورای اسلامی شهر گرگان از این پس ورود به ناهارخوران برای اهالی استان گلستان به غیر از گرگان، مشمول پرداخت عوارض و پارکومتر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، ناهارخوران، جنگل طبیعی و تفرجگاهی قدیمی در جنوب شهر گرگان، یکی از مهمترین و محبوبترین مقاصد گردشگری استان گلستان است و هر کسی که اهل سفر باشد حتما نام این منطقه گردشگری را شنیده و در سفرش به گلستان، ناهارخوران شاید اولین انتخابش بوده است.
این منطقه که بخشی از جنگلهای هیرکانی با قدمتی چند ده میلیون ساله محسوب میشود، با امکانات طبیعی و تفریحی نظیر پوشش گیاهی متنوع، مسیرهای پیادهروی، آبوهوا معتدل و وجود مجموعههای پذیرایی متعدد، میزبان گردشگران و مسافران و همچنین مردم بومی این شهر و استان است.اما همین محبوبیت و تردد زیاد موجب شده است تا نقاط ضعفهای مدیریت ترافیک، تأمین زیرساخت پارکینگ، آلودگی صوتی و محیطی، آسیب به طبیعت و اختلال در آرامش شهروندان شدت یابد. بنابراین، طرح نصب پارکومتر و دریافت ورودی از خودروهای مسافر، از نظر شهری ـ محیطزیستی و ترافیکی، شاید پاسخی عملی به مشکلات شناخته شده در ناهارخوران است.
البته در صورتی میتوان انتظار اجرای این طرح را داشت که همراه با اجرای دقیق جزئیات، پاسخگویی به دغدغههای مردم، تأمین زیرساخت مناسب و نگاه جامع به ابعاد اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی باشد.
یکی از مسائلی که شهروندان گرگانی با آن مواجه بودند حضور پرتعداد مسافران از شهرهای اطراف و استانهای دیگر در ناهارخوران، اشغال و برپایی چادرها در پیاده روها، ترافیک سرسام آور آخر هفتهها، ریختن زباله و همخوانی نداشتن امکانات موجود با این حجم از مسافر و گردشگر بوده است.
بر اساس مصوبه اخیر شورای شهر گرگان و کمیسیون گردشگری، سرمایهگذاری و بافت تاریخی این شورا، ورود به ناهارخوران مشمول پرداخت عوارض خواهد بود.
علی اکبر بصیرنیا، رئیس این کمیسیون گفته که این طرح از باباطاهر تا میدان ناهارخوران (دو سمت خیابان) اجرا خواهد شد. نصب پارکومتر در دو طرف خیابان برای نظارت و کنترل تردد نیز در دستور کار قرار دارد.
براساس این مصوبه خودروهای دارای پلاک گرگان ( 59) رایگان است و خودروهای پلاک استان گلستان (غیر گرگان) ( 69) مبلغ 50 هزار تومان برای هر 4 ساعت و خودروهای غیربومی یا خارج از استان مبلغ 100 هزار تومان برای هر 4 ساعت در نظر گرفته شده است.
همچنین این مصوبه تأکید کرده که پس از چهار ساعت، مسافران و گردشگران باید 10 هزار تومان برای هر ساعت اضافی رداخت کنند. زمان اجرای طرح نیز هر روز از ساعت 14 تا 24 تعیین شده است.
گفته شده که این تعرفهها با توجه به شرایط منطقهای، ظرفیت پارکینگ و نیاز به تأمین هزینههای نگهداشت (نظافت، خدمات رفاهی، نگهداری فضای سبز، نظارت ترافیکی) طراحی شدهاند.
شواهد محلی و گزارشهای قبلی نشان میدهد که تراکم خودروهای پارکشده در شبهای تابستان در بلوار ناهارخوران و خیابانهای منتهی به آن، موجب اختلال در ترافیک، سختی تردد و افزایش زمان رسیدن به مقصد شده است. با اعمال هزینه ورودی، انتظار میرود بخشی از تردد تفریحی کاهش یابد و استفاده از خودروها محدودتر شود؛ به ویژه خودروهایی که فقط برای چند ساعت توقف میکنند.
یکی از انتقادات جدی در حوزه گردشگری اینست که تمرکز این بخش در گرگان بر جنگل ناهارخوران است و سایر جاذبههای طبیعی گلستان کمتر استفاده شوند. برخی معتقدند طرح پارکومتر میتواند مشوقی باشد برای گردشگران جهت گشتوگذار در تفرجگاههای کمتر شناختهشده، که به توزیع بهینه ترافیک و فشار بر منابع طبیعی کمک خواهد کرد.
از سوی دیگر برخی دیگر معتقدند به سبب تراکم خودرو، پارک کردن در حاشیه راهها، ایجاد آلودگی صوتی و نور، برخی از گونههای گیاهی آسیب دیدهاند و گونههای جانوری نیز تحت تأثیر تردد بالا قرار گرفتهاند. کاهش تردد خودرو و مدیریت ورودیها میتواند به کاهش این فشارها کمک کند.
با درآمد حاصل از ورودی خودروها، شهرداری قادر خواهد بود هزینههای خدمات نظافتی، نگهداری فضای سبز، روشنایی، سرویسهای بهداشتی و دیگر زیرساختهای گردشگری را بهتر پوشش دهد. این امر منجر به افزایش کیفیت خدمات خواهد شد و رضایت گردشگران را بالا میبرد.
اما در کنار مزیتهایی که اجرای این مصوبه میتواند داشته باشد باید به برخی چالش ها و دغدغهها هم توجه کرد. کمبود پارکینگ در این منطقه سبب شده تا اطراف بلوار ناهارخوران همیشه پر از خودروهای پارک شده باشد و آخر هفتهها دیگر کار از پارک دوبل هم میگذرد و برخی خانوادهها به دلیل اینکه جایی برای توقف خودرو پیدا نمیکنند، با ناراحتی این منطقه را ترک کنند. بهتر است شورای شهر و شهرداری گرگان که به فکر درآمدزایی از ناهارخوران افتادهاند ابتدا فکری برای این مسئله کنند
نظارت و کنترل مؤثر نیز از دیگر دغدغههاست؛ نصب دوربین و نرمافزارهای نظارتی برای اطمینان از پرداخت تعرفهها و جلوگیری از تخلف ضروری است. همچنین، حضور نیروهای ترافیکی جهت هدایت خودروها در ساعتهای اوج استفاده (عصر تا شب) از اهمیت بالایی برخوردار است.
همچنین لازم است در صورت اجرای مصوبه، شهرداری بهصورت شفاف درآمدهای حاصل از این طرح را منتشر و مشخص کند که چگونه این درآمدها صرف بهبود فضای گردشگری، خدمات رفاهی و زیرساختها میشود.
اعلام این مصوبه شورای شهر شاید مردم گرگان را خوشحال کرده اما مردم شهرهای اطراف نسبت به آن واکنش منفی نشان دادهاند. شهروندان برخی شهرهای اطراف از جمله آق قلا که فاقد تفرجگاه و عرصه جنگلی هستند، نسبت به این مصوبه شورای شهر گرگان، موضعگیری تندی داشتهاند. حتی کار به جایی رسیده که در برخی شهرها شهروندان معتقدند که باید از خودروهای پلاک گرگان برای استفاده از تفرجگاهها و بازارچهها، ورودی چندبرابری گرفته شود. انتظار میرود اجرای این مصوبه که شاید بتواند به ساماندهی تردد و حضور گردشگران و مسافران در ناهارخوران کمک کند، به نحوی اجرایی شود که تبدیل به یک مسئله اجتماعی نشود.
انتهای پیام/