28 شهریور 1403
6

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان با بیان اینکه 20 درصد رقبات وقفی در استان هنور سند مالکیت ندارد،گفت: در یکسال گذشته 5 هزار و 651 رقبه که شامل 231  موقوفه بود نیز دارای سند مالکیت شدند.

۲۰ درصد رقبه‌های وقفی در گلستان سند ندارد
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حجت‌الاسلام حسین مهدیان امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته وقف اظهارکرد: برنامه‌های هفته وقف از 30 شهریور ماه آغاز و در این مدت  برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری متعددی در موقوفات و بقاع متبرکه اجرایی می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه گلستان با تاکید بر نقش رسانه‌ها در تقویت سنت حسنه، وقف‌های جدید و تبیین برکات آن در جامعه گفت: رسانه‌ها می‌توانند در جهت‌دهی به وقف‌های جدید و متناسب با نیاز روز جامعه و هدایت واقفان خیراندیش به سمت وقف‌های جدید، نقش اثرگذاری داشته باشند.

وی بیان کرد: مجموعه اوقاف یک مجموعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که می‌تواند در رفع مشکلات روز جامعه نقش‌آفرینی کند. یکی از موضوعات مهم در این مجموعه، نیت واقفین است. شناسایی و شناخت نیت‌هایی که متناسب با نیازهای روز جامعه باشد دارای اهمیت فراوانی است. برحسب نیازهایی که جامعه دارد و براساس آسیب شناسی‌هایی که در زمینه شناسایی مسائل مبتلابه جامعه انجام شده، باید به سمت هدفمند کردن نیات واقفین در وقف‌های جدید به منظور کاهش دغدغه‌های جامعه در آینده تلاش کرد.

مهدیان افزود: در استان گلستان بالغ بر 5 هزار و 900 موقوفه مشتمل بر 73 هزار 577 رقبه در قالب‌های مختلف در حال مدیریت است که همه فعالیت‌های این حوزه از محل این موقوفات است. همچنین 124 بقعه متبرکه و امامزاده نیز در استان داریم که هرکدام ظرفیت‌ها و اقتضائات خاص به خود را دارند. مجموعه فرهنگی اوقاف نیز از مجموعه‌های فاخر استان است و کارهای خوبی از محل موقوفات و بقاع متبرکه در حوزه‌های فرهنگی از جمله در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در طول سال نیز برنامه‌های مختلفی رادر قالب تقویم فرهنگی تدارک دیده‌ایم که از آن جمله می‌توان به اجرای طرح آرامش بهاری در 50 بقعه، ضیافت الهی در ماه رمضان در 50 بقعه، برنامه‌های دهه کرامت در 16 بقعه و طرح نشاط معنوی در 24 بقعه و همچنین طرح بصیرت عاشورایی در 77 بقعه متبرکه اشاره کرد. اجرای طرح شمیم حسینی به منظور حمایت از 500 هیئت مذهبی در ماه‌های محرم و صفر و طرح شمیم خدمت از دیگر برنامه‌های اوقاف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان خاطرنشان کرد: از هفته وقف سال گذشته تا کنون 36 وقف جدید شامل 30 وقف انتفاعی و 6 وقف منفعتی در سامانه ثبت شده که 16 وقف از ابتدای امسال تا کنون به ثبت رسیده است.

وی یکی از اقدامات مجموعه اوقاف را در حوزه توانمندسازی و آموزش عنوان کرد و گفت: علاوه براین موارد ایجاد اشتغال و راه اندازی بازارچه های خیریه نیز از جمله اقداماتی است که در استان در حال انجام است و در همین زمینه 5 کارگاه  در بقاع متبرکه ایجاد شده و تا کنون هم بیش 100 نفر از آموزش‌های آن برخوردار و توانمند شدند.
 
مهدیان گفت: با آغاز سال تحصیلی  نیز طرح مهر تحصیلی به منظور توزیع بسته‌های نوشت افزار را برای توزیع 30 هزار قلم لوازم تحصیلی در قالب 800 بسته تحصیلی بین دانش آموزان کم بضاعت استان توزیع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در یکسال گذشته یکی از برنامه‌های خوب حضور مبلغان متخصص موردنیاز جامعه بود که 263 مبلغ بومی با تخصص‌های مختلف در بقاع متبرکه مشغول به کار شدند.یکی دیگر از طرح‌های فرهنگی « قرار دوازدهم» است که در 16 بقعه متبرکه اجرا شد و در دوازدهم هر ماه با عنوان مهدی یاوران اقدام به تهیه اقلام موردنیاز خانواده‌های کمتر برخوردار  اقدام کرده‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: یکی از پروژه‌هایی که در اردیبهشت ماه سالجاری با حضور ریاست اوقاف کلید زدیم اصلاح و پرورش دام سبک در قالب اولین مجموعه شمال کشور است. در این مجموعه کار را با تولید و پرورش نژاد رومن آغاز کردیم و در حال برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت این مجموعه تا 10 هزار راس هستیم. در هفته وقف امسال همچنین استخر پرورش ماهی با ظرفیت تولید 50 تن ماهی و 4 پروژه بومگردی در گرگان کلنگ زنی می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه اوقافی که یکی از واحدهای مهم است در یکسال گذشته 4 هزار و 800 رقبه را تعیین تکلیف کردیم که ختم به سند و رابطه استیجاری شدند. همچنین در یکسال گذشته نیز 5 هزار و 651 رقبه که شامل 231  موقوفه بود نیز دارای سند مالکیت شدند این در حالی است که 20 درصد کل رقبات استان فاقد سند است.

انتهای پیام/582


https://gorganema.ir