12 دی 1401
142

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از ثبت 5 اثر منقول استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

ثبت ۵ اثر منقول استان گلستان در فهرست آثار ملی
- اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری در حاشیه جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول، اظهار داشت: در جلسه امروز شورای ملی ثبت آثار منقول کشور، پنج اثر منقول از استان گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با تشریح آثار ثبت‌ شده استان، خاطرنشان کرد: در این جلسه از شورای ثبت آثار منقول کشور، درب چوبی امامزاده عبدالله روستای معصوم‌آباد شهرستان علی‌آبادکتول مربوط به دوره تیموری و درب چوبی امامزاده حبیب‌الله روستای حیدرآباد شهرستان گرگان با قدمت دوره صفوی با تزیینات روی اثر که شامل حکاکی و منبت‌کاری با نقوش گل‌ و بوته، طرح‌های اسلیمی و هندسی و دارای کتیبه با خط ثلث است، از استان گلستان به ثبت ملی رسید.

وی اضافه کرد: سه ظرف شاخص مفرغی از مجموعه گنجینه مفرغی کاوش محله سرچشمه شهر تاریخی استرآباد(گرگان) شامل پیه‌سوز مفرغی چهار شعله، پیه‌سوز مفرغی با درپوش طرح حیوانی و تزئینات قلم‌زنی و همچنین قالب ذوب فلز با قدمت دوره سلجوقی از دیگر آثاری است که از استان گلستان در فهرست آثار ملی منقول کشور قرار گرفت.

ساوری یادآور شد: پیش ‌از این 39 اثر در حوزه میراث‌ فرهنگی منقول از استان گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود که با ثبت این 5 اثر، مجموع میراث‌فرهنگی ناملموس استان گلستان در فهرست آثار ملی به 44 اثر رسید.

وی اظهار امیدواری کرد با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع‌دستی، میراث معنوی و ناملموس استان گلستان و معرفی هر چه‌ بهتر آن، گام‌های ارزنده‌ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند برداشته شود.

انتهای پیام/581/


https://gorganema.ir