02 مهر 1404
1

گلستان، سال‌ها گرفتار پروژه‌های نیمه‌تمامی است که تبدیل به نمادهای عقب‌ماندگی و ناکارآمدی شده‌اند،از پروژه‌های نیمه تمام بزرگ وکوچک تا خلیج گرگانی که آب در بساط ندارد یا آشوراده‌ای که همچنان محل مناقشه است؛باید دید سفر رئیس مجلس گره‌ها را باز می‌کند.

ابرپروژه‌های گلستان در بن‌بست اجرا/ وعده‌های قالیباف پس از ۴ ماه به کجا رسید؟
به گزارش خبرگزاری گرگان ما
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، 17 اردیبهشت ماه امسال بود که رئیس مجلس شورای اسلامی به گلستان سفر کرد تا از پروژه‌های نیمه کاره و کلان موضوعاتی که دهه‌هاست این استان را درگیر خود کرده اما گره‌های آن باز نشده است، بازدید و برای آنها با کمک دولت چاره‌اندیشی کند.

حالا بیشتر از چهار ماه از سفر نظارتی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، به استان گلستان می‌گذرد؛ سفری که شعارش نظارت میدانی و پیگیری پروژه‌های عمرانی و اقتصادی بود و نه تنها مردم بلکه نخبگان و رسانه‌ها بارها پرسیدند نتیجه سفر یکی از سران قوا به استان گلستان چه بوده است؟

سالن ورزشی 6 هزارنفری گرگان و 17 سال بلاتکلیفی

در سال 1386، کلنگ احداث سالن ورزشی 6 هزار نفری گرگان به زمین خورد؛ پروژه‌ای با 19 هزار متر فضای سرپوشیده که به گفته مسئولان تنها 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. حالا بعد از 17 سال، با تغییر چندین دولت و تورم افسارگسیخته، این پروژه بیش از هر زمان دیگری به نمادی از ناکارآمدی مدیریتی در استان تبدیل شده است.

رئیس مجلس در اولین بازدیدش از پروژه‌های نیمه کاره استان به سراغ این سالن ورزشی رفت و مسئولان استان در این بازدید با اشاره به قهرمانی‌های اخیر بسکتبال این شهر در لیگ و هواداران پرشمار تیم والیبال پاس گرگان و همچنین نداشتن یک سالن ورزشی استاندارد با ظرفیت مناسب که بتواند شرایط را برای حضور هواداران این رشته‌های ورزشی فراهم کند، خواستار ورود مجلس برای گره‌گشایی از این پروژه شدند.

علی‌اصغر طهماسبی استاندار گلستان نیز در آن بازدید با سخنانی احساسی به رئیس مجلس گفته بود این‌ جوانان کسی را ندارند و ما دست شما را می‌بوسیم!  اما این سوال بی‌پاسخ ماند که چرا در تمام این سال‌ها هیچ‌کدام از دستگاه‌های اجرایی و تقنینی کشور، کاری از پیش نبرده‌اند؟ و حالا بعد از 17 سال این پروژه فقط 25 درصد پیشرفت دارد.

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشستی که برای پیگیری مصوبه‌های سفر قالیباف به گلستان برگزار شده است، گفته که تصمیم بر آن شد که مدل تامین مالی پروژه توسط استانداری ظرف یک ماه ارائه و مشارکت بخش خصوصی به کار گرفته شود. اما هنوز جزئیاتی از مدل پیشنهادی منتشر نشده است.

احیای خلیج گرگان و زمانی که از دست می‌رود!

خلیج گرگان، تنها خلیج ایرانی دریای خزر، چند سالی‌ست که با مرگ تدریجی دست‌وپنجه نرم می‌کند. کاهش سطح آب، رسوب‌گذاری بی‌رویه و ورود آلاینده‌ها این پهنه آبی را در آستانه نابودی قرار داده است. قالیباف در ادامه سفرش به این منطقه رفت؛ جایی که لایروبی کانال آشور در دولت سیزدهم تا حدودی باعث بهبود شرایط خلیج شده بود. اما مسئله اصلی هنوز پابرجاست: پمپاژ آب از دریای خزر به داخل خلیج.

 لایروبی کانال آشور به طول 11 کیلومتر در دولت شهید رئیسی انجام شد و همانطور که گفته شد سبب بهبود کیفیت آب خلیج و مساحت و عمق آب شد اما این تنها یکی از راهکارهای احیای خلیج مصوب دولت دوازدهم بود که 8 سال فقط درباره‌اش حرف زده بودند.

اما احیای خلیج گرگان با توجه به ضرورت آن نیازمند پیگیری دولت چهاردهم است و انتظار می‌رود دولت با همراهی مجلس موضوع پمپاژ اب از دریا به خلیج گرگان را در دستور کار قرار دهد.این راهکار نیز در دولت دوازدهم مطرح شد بدون آنکه دولت روحانی برای این خلیج قدم از قدم بردارد.

در نشست پیگیری مصوبات، احیای خلیج گرگان یکی از محورهای مهم جلسه بود، اما هنوز چشم‌انداز روشنی برای پمپاژ آب یا تکمیل سایر پروژه‌های احیایی ارائه نشده است.

آشوراده؛ کیش دوم یا وعده بی‌سرانجام؟

جزیره آشوراده نگین دریای خزر است و خیلی‌ها امیدوار بودند که به کیش دوم ایران تبدیل شود و دولت یازدهم در سفرش به گلستان آن را دالان توسعه استان معرفی کرده بود! مقصد بعدی رئیس مجلس بود. با پایان دادن به مناقشه‌ای بیشتر از 20 سال توسط دولت سیزدهم، اجرای طرح طبیعت گردی و احیای روستای متروکه در این‌ جزیره در دستور کار دولت قبل قرار گرفت اما با شهادت آیت الله رئیسی سرعت کار کاهش یافت.

در نشستی که قالیباف در مسجد جزیره آشوراده با مسئولان و مردم داشت تاکید کرد هر تصمیمی و پروژه‌ای در این جزیره گرفته می‌شود باید منافع مردم‌محلی را تامین کرده و زمینه مشارکت آنها را فراهم‌کند، ضمن آنکه باید با رعایت الزامات محیط زیستی باشد.

با اینکه یکی از مهمترین بخش‌های سفر رئیس مجلس به گلستان بازدید از خلیج گرگان و جزیره آشوراده بود اما با توجه به اخبار منتشر شده در نشست پیگیری، هیچ تصمیم عملیاتی مشخصی درباره آینده آنها اعلام نشده است.

نیروگاه علی‌آباد کتول و مصوبه ارزی 450 میلیون یورویی

نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آباد کتول با هدف تأمین برق منطقه‌ای و ملی، یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که در سفر 17 اردیبهشت ماه امسال مورد بازدید قالیباف قرار گرفت. با وجود مصوبه 450 میلیون یورویی دولت شهید رئیسی، روند اجرایی این پروژه به کندی پیش می‌رفت. در نشست پیگیری، وزیر نیرو گزارشی ارائه داد که بر اساس آن، در صورت تأمین اعتبار، این نیروگاه ظرف دو سال و نیم به بهره‌برداری می‌رسد.

این وعده در نگاه اول امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما تجربه‌های گذشته از پروژه‌هایی نظیر نیروگاه زنجان و عسلویه نشان داده که صرف اعلام بازه زمانی، ضمانتی برای تحقق نیست. اجرای کامل طرح، نیازمند رصد دقیق افکار عمومی و نظارت رسانه‌ها خواهد بود.

پتروشیمی گلستان؛ پرونده‌ای که 20 سال خاک خورد

کمتر پروژه‌ای به اندازه «پتروشیمی گلستان» نماد ناکارآمدی مدیریتی در استان است. پروژه‌ای که از دو دهه پیش کلید خورد و با وجود کلنگ زنی‌های نمادین و تبلیغات متعدد، همچنان در بن‌بست قرار دارد. در نشست اخیر، وزیر نفت و مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از راهکارهای عملیاتی برای نجات این طرح گفتند و اعلام شد پروژه وارد فاز اجرایی می‌شود.

اگر این وعده عملی شود، می‌توان آن را یکی از نقاط عطف توسعه صنعتی گلستان دانست. اما هنوز هیچ تاریخ رسمی برای آغاز فاز عملیاتی یا مشارکت بخش خصوصی اعلام نشده است.

فرودگاه کلاله؛ از بلندپروازی تا نبود سوخت

فرودگاه کلاله، یکی از مجهزترین فرودگاه‌های شمال کشور از نظر ناوبری است. اما با وجود نوسازی گسترده در دولت نهم، نبود مخزن سوخت هواپیما باعث شده است که این فرودگاه در 11 نوبت برقراری موقت پروازهای مسافری، مجدداً تعطیل شود. قالیباف برای بازگشت به تهران این فرودگاه را انتخاب کرد تا به صورت نمادین، توجه رسانه‌ها را به این مشکل جلب کند.

در نشست پیگیری اعلام شد پیمانکار ساخت جایگاه سوخت انتخاب شده و عملیات اجرایی به زودی آغاز می‌شود. این اقدام اگر عملی شود، شاید راه را برای احیای حمل‌ونقل هوایی در شرق استان باز کند.

سد نرماب؛ تشنه آب و پول

سد نرماب، یکی از پروژه‌هایی‌ست که قرار بود در 6 سال به اتمام برسد اما حالا 13 سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد و هنوز تکمیل نشده است. مشکلات اعتباری، معارضین محلی و ضعف در مدیریت پروژه از جمله دلایل این تأخیر عنوان می‌شود.

در نشست اخیر، قرار شد منابع مالی پروژه از محل مولدسازی تأمین شود. اما این پرسش همچنان باقی‌ست: آیا مولدسازی دارایی‌ها در شرایط فعلی اقتصاد، می‌تواند پروژه‌ای این‌چنین سنگین را به نتیجه برساند؟ هرچند مسئولان گلستان گفته بودند که منابع این پروژه قرار است از محل مولدسازی املاک گمرگ کشور تأمین شود!

تامین منابع مالی لازم برای توسعه راه های مواصلاتی استان گلستان به ویژه دو محور مهم آزادشهر به شاهرود و بندر ترکمن به آق قلا و توسعه کریدورهای شمالی جنوبی استان نیز از جمله مسائل مهم مورد بحث و تصمیم گیری در این جلسه بود. همچنین در ادامه درباره تفویض اختیارات اداره مجموعه های سوارکاری در شهرستان های آق قلا، بندترکمن و گنبدکاووس به خود استان، نیز مطابق احکام برنامه هفتم پیشرفت، مباحث کاربردی مطرح و قرار شد این مسئله از طریق وزارت ورزش پیگیری و نهایی شود.

با گذشت چهار ماه از سفر رئیس مجلس، نشستی برای پیگیری 11 پروژه کلان برگزار شد؛ جلسه‌ای 3 ساعته با حضور قالیباف، وزرای نفت، نیرو، اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، استاندار گلستان، و نمایندگان استان. در این جلسه تصمیماتی برای پروژه‌هایی چون خلیج گرگان، سالن ورزشی گرگان، سد نرماب، نیروگاه علی‌آباد، پتروشیمی گلستان، فرودگاه کلاله، و راه‌های مواصلاتی گرفته شد.

مسئله اصلی اینجاست که افکار عمومی به سادگی وعده‌های بدون زمان‌بندی و فاقد پیوست اجرایی را نمی‌پذیرد. تجربه سفرهای استانی گذشته نشان داده، اگر پیگیری‌ها منقطع، بی‌نظم و غیررسانه‌ای باشد، هیچ‌کدام از این وعده‌ها تبدیل به دستاورد نمی‌شوند. 

استان گلستان سال‌هاست که در بن‌بست توسعه مانده؛ اما اگر قرار باشد اراده‌ای تازه برای شکستن این زنجیره ناکامی شکل بگیرد، تحقق همین پروژه‌های معطل‌مانده می‌تواند آغاز راه باشد.

انتهای پیام/.


https://gorganema.ir