معاون وزیر آموزش و پرورش از افزایش سرانههای دانشآموزی به 11 هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: بخشی از این اعتبارات صرف تجهیز مدارس برای مهرماه میشود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، علی فرهادی در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش گلستان، با ارائه گزارشی از شرایط گذشته و حال وزارت آموزش و پرورش، بر ضرورت تقویت نگاه علمی در برنامهریزیها و استفاده بهینه از منابع انسانی تاکید کرد.
معاون برنامهریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش وضعیت این وزارتخانه در مهر ماه 1402 را «بسیار سخت» توصیف کرد و گفت: در آن زمان، حقالتدریس اسفند 1401، پاداش پایان خدمت سالهای 1400، 1401 و 1402، به ارزش 74 هزار میلیارد ریال پرداخت نشده بود. احکام بازنشستگی بر اساس رتبهبندی صادر نشده بود و صندوق بازنشستگی نیز از صدور احکام خودداری میکرد.
وی افزود: در همان مقطع، وزارتخانه با کمبود 23 هزار معلم مواجه بود و نتایج 2 آزمون استخدامی آموزگاری و دبیری هنوز اعلام نشده بود. همچنین، 12 سال بدهی به هنرستانها وجود داشت و هزینههای مربوط به فوت و ازدواج فرهنگیان نیز بین 7 تا 8 سال پرداخت نشده بود. شرایط مدارس شبانهروزی نیز به شدت نامناسب بود.
فرهادی با بیان اینکه اکنون بیش از 40 عنوان پرداختی بهروز شده، تاکید کرد: اگرچه هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما تغییرات چشمگیر است. امروز به جای دغدغه در پرداختهای معوق، درباره پرداخت فوقالعادههای ویژه و کاهش تبعیضها صحبت میکنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رشد قابل توجه بودجه این نهاد در سال جاری گفت: در بودجه 1403، در حالی که میانگین افزایش بودجه کشور حدود 37 درصد بوده، بودجه آموزش و پرورش با رشد 67 درصدی همراه شده و نخستینبار در 150 سال گذشته سهم این وزارتخانه از بودجه کل کشور از 12 درصد عبور کرده است.
وی همچنین به چالشهای حوزه منابع انسانی اشاره کرد و گفت: سال گذشته با وجود اختصاص 107 هزار ردیف استخدامی، فرایند جذب با کندی پیش رفت که نشان میدهد علاوه بر جذب نیرو، به بهینهسازی ساختار منابع انسانی نیاز داریم.
فرهادی گفت. سرانه دانشآموزی کشور با حمایت دولت و توجه سازمان برنامه و بودجه با افزایش 4 هزار و 900 میلیاردتومانی امسال به 11 هزار میلیارد تومان رسیده و تلاش میکنیم با این اعتبارات مدارس را برای مهرماه آماده کنیم.
مهاجرت و کمبود زمین چالشهای جدی در گلستان
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان هم دراین جلسه گفت: این استان با وجود تلاشهای گسترده برای توسعه فضاهای آموزشی، به دلیل مهاجرتهای گسترده، تراکم بالای دانشآموزان، کمبود زمین و ناترازی مدارس، با چالشهای جدی مواجه است که رفع آنها نیازمند نگاه ملی و حمایت ویژه دولت مرکزی است.
محمد حمیدی همچنین از ناترازی شدید میان تعداد مدارس شهری و روستایی سخن گفت و وضعیت مدارس در شهرها را نامطلوب ارزیابی کرد و یکی از مهمترین مشکلات آموزشی استان را ترک تحصیل دانشآموزان بهویژه دختران روستایی دانست و گفت: در مناطقی مانند کلاله و گنبد، بسیاری از خانوادهها توان پرداخت هزینه سرویس رفتوآمد را ندارند. در حالی که پسران امکان استفاده از موتور برای تردد دارند، این امکان برای دختران وجود ندارد و همین موضوع منجر به ترک تحصیل آنها میشود.
وی با اشاره به اینکه هماکنون 156 پروژه آموزشی در استان در دست اقدام است، گفت: با وجود این حجم پروژه، در بسیاری موارد زمین لازم برای احداث مدارس فراهم نیست.
حمیدی تاکید کرد: مولدسازی در گلستان به دلیل محدودیت مالکیت، معارضان و فقدان املاک مازاد قابل فروش، کارایی لازم را ندارد و باید نگاه ویژهتری به تاکین اعتبارات از سوی سازمان نوسازی و سایر دستگاههای ملی صورت گیرد.
وی با مقایسه گلستان با استانهای صنعتی مانند اراک و اصفهان، گفت: نبود صنایع بزرگ و شرکتهایی با مسوولیت اجتماعی قوی در گلستان، باعث شده که این استان از مزایای اقتصادی و اجتماعی محروم بماند.
انتهای پیام/