با وجود تلاشها، گلستان هنوز از نظر سرانه فضای آموزشی عقبتر از میانگین کشوری است و برای جبران این عقبماندگی نیاز به ساخت حداقل 420 مدرسه جدید احساس میشود؛ مشکلی که برای رفع آن ساخت 156 مدرسه در قالب 1024 کلاس درس در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، براساس آخرین آمارها سرانه فضای آموزشی در کشور 5.2 مترمربع است در حالی که این سرانه در استان گلستان با تلاشهایی که در چند سال اخیر انجام شده است، بهسختی به 4.8 مترمربع میرسد.
در شرایطی که عدالت آموزشی بهعنوان یکی از اولویتهای دولت مطرح شده است، استان گلستان با چالشهای متعددی در حوزه زیرساختهای آموزشی روبهرو است. وحید فراهی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان، در گفتوگویی اختصاصی با اشاره به طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی، خبر از برنامه ساخت و بازسازی صدها مدرسه در استان داده است. وی تأکید کرده است که این پروژهها نهتنها به توسعه فضاهای آموزشی کمک میکنند، بلکه با رویکردی نوین، مدارس سبز و مجهز به فناوریهای نوین انرژیهای تجدیدپذیر را در دستور کار دارند.
فراهی با اشاره به نظام مسائل استان و اولویتبندی مدارس تخریبی و با تراکم بالا، هدفگذاری کرده است تا بخش اعظم مشکلات در یک سال آینده برطرف شود. وی از فعالیت همزمان حدود 100 پروژه مدرسهسازی در استان خبر داد و وعده داد که نیمی از مدارس جدید تا مهر 1404 به بهرهبرداری میرسند، علاوه بر این، تأمین بخشی از نیازهای آموزشی با مشارکت خیّران و استفاده از انرژی خورشیدی، نشان از تحولی همهجانبه در فضای آموزش گلستان دارد.
تسنیم: با توجه به نزدیکشدن به آغاز سال تحصیلی جدید، بهنظر میرسد موضوع کمبود مدارس در استان گلستان همچنان یکی از دغدغههای مهم مسئولان است، درباره وضعیت فعلی مدارس استان بگویید، و برنامه دولت برای رفع این مشکل چیست؟
بله، واقعیت این است که استان گلستان در زمینه سرانه آموزشی نسبت به متوسط کشور عقبتر است. ما با چالشهای جدی در زمینه کمبود فضای آموزشی و همچنین وضعیت نامناسب برخی مدارس روبهرو هستیم. برای جبران این عقبماندگی، دولت طرح نهضت مدرسهسازی و توسعه عدالت آموزشی را در دستور کار قرار داده است که شامل چند بخش اصلی مانند آمادهسازی پروژههای نیمهتمام، بهسازی مدارس، و تجهیز و هوشمندسازی مدارس میشود.
تسنیم: پروژههای نیمهتمام مدرسهسازی چقدر پیشرفت داشتهاند؟ و بهطورکلی چند مدرسه قرار است در استان ساخته شود؟
در استان گلستان 100 پروژه مدرسهسازی فعال است که در نقاط مختلف استان پراکنده شدهاند، از این تعداد، 26 مدرسه در شهرستان گرگان در دست ساخت است و مابقی پروژهها در نقاط دیگر، حتی روستاها، در حال اجرا هستند. طبق برنامهریزیها، طی یک سال آینده باید 156 مدرسه با مجموع 1024 کلاس درس ساخته شود، البته این تنها بخشی از نیاز استان است؛ چرا که برای رسیدن به استانداردهای کشوری، در چهار سال آینده باید حدود 450 مدرسه در استان بازسازی یا مقاومسازی شوند.
تسنیم: آیا این مدرسهها بهموقع تحویل داده میشوند؟ و سهم تحویل در سالهای پیشِرو چگونه است؟
طبق برنامه، نیمی از این 156 مدرسه در مهرماه سال 1404 تحویل آموزش و پرورش میشود و نیمی دیگر تا مهر 1405 آماده بهرهبرداری خواهد بود. در سال گذشته نیز بالغ بر 47 مدرسه با 280 کلاس درس ساخته شد و در سه سال گذشته بهطورکلی 150 مدرسه با 800 کلاس درس در استان افتتاح شده است.
تسنیم: با توجه به تعداد زیاد پروژهها، چه چالشهایی در اجرای طرحهای مدرسهسازی وجود دارد؟ آیا کمبود منابع مالی یا نیروی انسانی تأثیرگذار است؟
یکی از چالشهای مهم، تأمین منابع مالی و بودجه مناسب است، البته خوشبختانه کمکهای خیّران نقش بسیار مهمی در تسریع پروژهها ایفا کرده است. از ابتدای تأسیس استان تا پایان سال 1403، حدود 550 میلیارد تومان کمک خیّرین جذب شده که در سهماهه امسال نیز 130 میلیارد تومان تعهدات جدید ثبت شده است، البته علاوه بر منابع مالی، هماهنگی بین دستگاههای اجرایی، شرایط جغرافیایی پراکنده استان و نیاز به مقاومسازی مدارس فرسوده نیز چالشهای فنی محسوب میشوند.
تسنیم: اشاره کردید که استان گلستان از نظر سرانه آموزشی عقب است، چهمیزان مدرسه باید ساخته شود تا به متوسط کشوری برسیم؟
تحلیلها نشان میدهد که برای رسیدن به متوسط کشوری، حداقل باید بین 420 تا 430 مدرسه جدید در استان احداث شود. سرانه آموزشی که در برنامه هفتم توسعه پیشبینی شده، معادل 6/1 متر مربع بهازای هر دانشآموز است که با روند فعلی و کمک خیّران، انتظار داریم طی 4 تا 5 سال آینده، نه به این برنامه که دست کم به میانگین کشوری برسیم.
تسنیم : علاوه بر ساخت و بازسازی مدارس، آیا برنامهای برای ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی و استفاده از فناوریهای نوین وجود دارد؟
بله، علاوه بر ساخت و مقاومسازی مدارس، موضوع هوشمندسازی و تجهیز مدارس به فناوریهای نوین در دستور کار است، همچنین در راستای سند تحول بنیادین، برنامههایی مانند «مدارس سبز» را پیگیری میکنیم که بر استفاده از انرژیهای پاک و خورشیدی تأکید دارد، برای مثال، با همکاری شرکت برق استان، قرار است 50 مدرسه به پنلهای خورشیدی مجهز شوند، همچنین تفاهمنامههایی با خیّران داریم که در صورت تمایل، آنها نیز میتوانند در این حوزهها مشارکت کنند.
تسنیم: مدارس سبز و استفاده از انرژی خورشیدی قطعاً میتواند هزینهها را کاهش دهد و به محیط زیست کمک کند، آیا این طرحها صرفاً در شهرها اجرا میشود یا روستاها نیز در اولویت هستند؟
تمام مناطق استان، چه شهری و چه روستایی، در این برنامهها مورد توجه قرار دارند. نیمی از پروژههای مدرسهسازی در روستاها انجام میشود. با توجه به پراکندگی جغرافیایی استان، ما تلاش میکنیم عدالت آموزشی بهمعنای واقعی کلمه تحقق یابد و همه دانشآموزان حتی در مناطق دورافتاده از امکانات مناسب بهرهمند شوند.
تسنیم: با توجه به مشارکت گسترده خیّران، چه چشماندازی برای آینده آموزش و پرورش استان گلستان دارید؟
از مردم عزیز استان و فعالان اجتماعی و خیّرین درخواست میکنیم که همچنان با حس مسئولیت اجتماعی خود همراه ما باشند. گروههای جهادی، خیّران و نهادهای مردمی پیشران اصلی توسعه مدارس در استان هستند و بدون حمایت آنها موفقیت این برنامهها ممکن نیست، دولت نیز تلاش میکند نقش حمایتی قویتری ایفا کند و بستر همکاری بین همه بخشها را فراهم آورد.
چشمانداز ما این است که در 5 سال آینده، نهتنها کمبود فضای آموزشی جبران شود، بلکه کیفیت فضاهای آموزشی نیز به سطح کشوری برسد و مدارس به مراکز آموزش نوین و سبز تبدیل شوند، عدالت آموزشی بهمعنای واقعی برقرار شود و همه کودکان استان فرصت برابر برای آموزش در محیطهای امن، مقاوم و مجهز داشته باشند.
انتهای پیام/+