20 اردیبهشت 1402
48

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: بزرگترین و قدیمی‌ترین قنات ثبت نشده در روستای سرکلاته شهرستان کردکوی با قدمتی حدود ۷۰۰ تا هزار سال قرار دارد.

بزرگترین قنات قدیمی کشور در کردکوی/ امسال ۱۰۰ رشته قنات گلستان بازسازی و مرمت می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی نصرتی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: با وجود اینکه اکثر قنات ها در کشور ما در مناطق کویری واقع شده اما در حال حاضر در استان گلستان ۳۴۴ رشته قنات ثبت شده و ۱۵۰ رشته قنات ثبت نشده وجود دارد.

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین قنات کشور به لحاظ قدمت و ثبت نشده در روستای سرکلاته شهرستان کردکوی با قدمت این قنات بین ۷۰۰ تا هزار سال بوده و با ۲/۵ کیلومتر طول هنوز هم قابل بهره برداری است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته از محل اعتبارات ملی، استانی و محرومیت زدایی با اعتبار چهار میلیارد تومان تعداد ۲۲ رشته قنات بازسازی، نوسازی و مرمت شد. امسال نیز از محل اعتبارات ملی، استانی و محرومیت زدایی، مبلغ ۴۵ میلیارد تومان برای بازسازی و مرمت ۱۰۰ رشته قنات مصوب شده که تاکنون ۹ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده و بازسازی و مرمت ۱۲ رشته قنات آغاز شده است.

وی ادامه داد: قنات ها نقش بسزایی در استحصال آب بدون صرف انرژی داشته و در حال حاضر استحصال آب از قنات های استان گلستان سالانه ۵۰ میلیون مارمکعب با سطح پوشش ۲۵ هزار هکتار است.

نصرتی گفت: ۵۰ درصد از قنات های استان گلستان در شهرستان گرگان،۴۰ درصد در شرق و ۱۰ درصد در غرب استان فعال است.

وی بیان کرد: حدود ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی گلستان ظرفیت اجرای سامانه آبیاری نوین را دارد که تاکنون در ۷۵ هزار هکتار ، ۲۸ درصد کار انجام شده و در سال گذشته سه هزارو ۲۰ هکتار آن عملیاتی شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان ابراز کرد: اجرای سامانه های نوین آبیاری و اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در استان گلستان با هدف افزایش راندمان تولید و بهره وری آب کشاورزی از طرح های بارز اجرا شده و سبب ۱۱ میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آبی شده است.

وی یادآور شد: استان گلستان در سال‌های اخیر دچار خشکسالی های پی در پی شده و اکنون جزو سه استان پیشتاز کشور بعد از مازندران و گیلان در حوزه خشکسالی است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: استان گلستان ظرفیت اجرای ۲۸۰ هزار هکتار اراضی اولویت دار زهکشی را دارد که ۱۶۰ هزار هکتار ان سهم جهاد کشاورزی بوده و تاکنون ۱۰۸ هزار هکتار آن انجام شده است.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱


https://gorganema.ir