24 بهمن 1402
61

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: برنامه اجرایی حفاظت و مرمت ۵۰ قلم شیء فرهنگی-تاریخی موزه باستان‌شناسی گرگان در محل آزمایشگاه حفاظت و مرمت آثار این موزه به اتمام رسید.

۵۰ قلم شیء فرهنگی- تاریخی در گلستان مرمت شد

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان، محمدجواد ساوری شامگاه دوشنبه در نشست با خبرنگاران اظهارکرد: برنامه اجرایی حفاظت و مرمت ۵۰ قلم شیء فرهنگی-تاریخی موزه باستان‌شناسی گرگان در محل آزمایشگاه حفاظت و مرمت آثار این موزه به اتمام رسید

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان توضیح داد: عملیات حفاظت و مرمت این اشیا که از مجموعه اموال منقول فرهنگی-تاریخی فلزی دوره سلجوقی مکشوفه در محله سرچشمه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) است، با هدف کنترل شرایط حفاظتی و فراهم‌سازی زمینه‌های بهتر پژوهش و همچنین آماده‌سازی آن‌ها برای فضاهای نمایشگاهی و بسترسازی سایر مطالعات علمی و فنی مرتبط، در اولویت برنامه‌های این اداره‌کل قرار گرفت.

وی بیان کرد: از جزییات عملیاتی این پروژه می‌توان به بازدید و ارزیابی آثار، مستندسازی قبل از انجام اقدامات مرمتی، تهیه عکس‌های ماکروسکوپی از جزییات، بررسی اطلاعات کسب‌شده، آسیب‌شناسی‌های فیزیکی و شیمیایی، پاک‌سازی، استحکام‌بخشی و ثبت و در نهایت بسته‌بندی آن‌ها و ارائه ضوابط و شرایط نگهداری مناسب آن‌ها اشاره کرد.

ساوری افزود: همچنین در یکی دیگر از مراحل مهم این پروژه، تمامی اطلاعات قبل، حین و پس از حفاظت و مرمت این آثار در سامانه جامع اطلاعات اموال موسوم به «جام موزه» ثبت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اضافه کرد: حفاظت و مرمت اموال منقول فرهنگی-تاریخی از وظایف اصلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده که توجه به آن برای پویایی و رونق موزه‌ها و تحقیقاتی علمی در حوزه میراث‌ فرهنگی حائز اهمیت است.

پایان پیام/83026


https://gorganema.ir