28 بهمن 1403
20

سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان با بیان اینکه شاهد اثربخشی فوق العاده احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله بر اقتصاد و معیشت مردم منطقه هستیم، گفت: باید بتوانیم شاهد پمپاژ گردش آب به داخل خلیج باشیم .

بیم و امیدها برای احیای خلیج گرگان/ آیا رونق اقتصادی برگشت؟
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، سیدمحسن طیرانی درباره آخرین وضعیت خلیج گرگان و جزیره میانکاله پس از احیاء و علاج‌بخشی، اظهارکرد: خوشبختانه تحقق این پروژه موجب تردد روان شناورها و اثربخشی فوق‌العاده بر اقتصاد و معیشت مردم منطقه شده است.

سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان گفت: اسفند ماه 1400 بود که دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات بخشی خلیج گرگان صادر شد و سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به روزرسانی نقشه‌های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست محیطی کشور را محقق کرد و در ادامه عملیات رسوب‌برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان بازگردد.

وی افزود: در نهایت طی ماه‌‌ها تلاش و پیگیری مستمر دولت، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و‌ دریانوردی و مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء، لایروبی کانال‌های ارتباطی به ویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد و با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع و امکان تردد، شناورهای سبک از اسکله‌ها در مسیر جزیره آشوراده، فراهم شده است.

لایروبی با حجم یک میلیون و 420 هزار متر مکعبی

طیرانی ادامه داد: این پروژه با اعتبار اختصاص یافته 400 میلیارد تومان از محل اعتبارات در نظر گرفته، محقق شد و حجم لایروبی صورت گرفته یک میلیون و 420 هزار متر مکعب بود و کانال با عرض 440 متر سمت دریا و عرض 70 متر سمت خلیج با دستیابی به عمق 1.20 متر و طول کانال احداثی حدود 11 کیلومتر است.

سرپرست بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه این پروژه با احداث 4 دایک به مساحت حدود 140 هکتار آغاز به کار کرد، گفت: این پروژه در 11 فاز تعریف شد که فاز 10 آن لایروبی اسکله بندر ترکمن با 126 هزار مترمکعب و دستیابی به عمق 1 متر بود.

اثرات مثبت احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله

طیرانی درباره اثرات مثبت احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله، عنوان کرد: تسهیل تردد شناورهای صیادی، تفریحی، انتظامی و غیره همچنین اثر کاهش شوری آب خلیج از 48 واحد به کمتر از 25 واحد و همچنین افزایش 3 هزار هکتاری پهنه آب خلیج گرگان از مهم ترین اثرات این پروژه است.

وی با اشاره به اینکه نگهداری کانال آشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: باید بتوانیم شاهد پمپاژ گردش آب به داخل خلیج باشیم و شرایط مطلوب به طور مستمر فراهم شود هر چند با مسائلی از جمله کاهش بارش باران و تاثیر منفی آن روی وضعیت خلیج گرگان مواجه هستیم.

توسعه گردشگری و افزایش استفاده از شناورهای تفریحی

سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان با بیان اینکه شاهد اثربخشی فوق العاده احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله بر اقتصاد و معیشت مردم منطقه هستیم، اظهارکرد: خوشبختانه شاهد تاثیر مطلوب احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله بر معیشت و اقتصاد مردم منطقه و ساحل‌نشینان هستیم و وضعیت گردشگری دریایی، صیادی بومیان و خرید و روش در بازارچه های بومی احداثی هستیم و رونق اقتصادی به معنای واقعی رقم خورده و تردد شناورها روان شده است.  

استان گلستان با برخورداری از حدود 100 کیلومتر طول ساحلی و دو هزار فروند شناور صیادی، خدماتی و تفریحی، در جنوب شرقی دریای خزر و در همسایگی کشور ترکمنستان قرار دارد و کانالی به طول 11 کیلومتر به نام کانال آشوراده جهت تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد واین امر موجب توسعه گردشگری و افزایش استفاده از شناورهای تفریحی شده است.

انتهای پیام/


https://gorganema.ir