25 شهریور 1402
115

چند سالی است که جشن خانه سینما برگزار نشده است، جشنی که قبل از شیوع کرونا همزمان با روزی ملی سینما برگزار می‌شد. دبیری جشن امسال را فرهاد توحیدی برعهده داشت اما او قبل از شروع جشن استعفایش را روی میز گذاشت و رفت. به نظر می‌رسد به خاطر اختلافات صنفی قادر به برگزاری‌اش نیستند. 

جشن خانه سینما امسال هم برگزار نمی شود| سینمای ایران همچنان در دوران نقاهت بعد از کرونا

همشهری آنلاین:جشنواره فیلم فجر بعد از کاهش شیوع کرونا تا به امسال برگزار شد اما جشن سینما که هر سال همزمان با روز ملی سینما برگزار می‌شد؛ هنوز خبری از برگزاری‌اش نیست. جشنی که قرار بود تا تاخیر برگزار شود اما با استعفای فرهاد توحیدی؛ دبیر این جشن فعلا خبری از آن نیست.
محمد مهدی عسگرپور پیش از این در نشست خبری خانه سینما درباره وضعیت برگزاری جشن خانه سینما گفته بود: ما جزو کشورهایی هستیم که نمی‌توانیم هر سال هر جشنی را با یک قاعده برپا کنیم، چون مناسبات کشور ما متفاوت است. به هر حال امسال باید این رویداد را برگزار کنیم اما ممکن است قالب آن متفاوت باشد اما به هر حال مراسمی را خواهیم داشت و آن اواخر شهریور خواهد بود. این صحبت ها در حالی بود که توحیدی درست ۲۱ شهریور و همزمان با روز ملی سینما استعفا داد. این فیلمنامه‌نویس در بخشی از استعفایش نوشت:« تاریخچه برگزاری ۲۲ دوره گذشته اما نشان می‌دهد که برگزاری آنها همواره متأثر از حوادث روز بوده است نیک آگاهید که برخی از صنوف مؤثر خانه سینما موافق برگزاری دوره بیست و سوم نیستند و بیم آن می‌رود که تداوم اقدامات اجرایی به بروز دو دستگی و رویارویی میان اصناف خانه سینما منجر شود.

به گواه بیست و اندی سال فعالیت صنفی این جانب همواره مانع یکپارچگی سازمانی در عین وجود اختلاف نظر بوده‌ام بنابراین اجازه می‌خواهم با تشکر از حمایت‌های همه جانبه جنابعالی و هیأت مدیره و مدیرعامل محترم استعفای خود را از دبیری رویداد دوره بیست و سوم تقدیم کرده و آرزو کنم در آستانه تأسیس خانه سینما انسجام و همدلی میان اصناف خانه سینما پایدار باشد.» 
بعد از استعفای توحیدی؛ عسگرپور در واکنش به صحبت‌های او عنوان کرد:« از زمانی که آقای توحیدی و همکارانشان کارها را کلید زدند، هیأت مدیره برخی از اصناف اعلام کردند که برگزاری این رویداد را به هر شکلی مناسب نمی‌دانند و این همان جایی است که محل بحث است و طبیعی است که نهاد صنفی بر سر آن دچار چالش شود. نه باید از این چالش فرار کرد و نه از هر تصمیمی که امکان اتخاذ آن وجود دارد. فراموش نکنیم کسانی که در نهادهای صنفی به‌عنوان هیأت مدیره مشغول هستند، برآمده از آرای همکاران‌شان در صنف هستند. به برخی مدیران سینمایی هم هشدار می‌دهم که ادبیات خطرناک قبلی را که این اصناف همه سینما نیستند، مجدد احیا نکنند. کما اینکه در دولت دهم شاهد همین ادبیات درباره صنوف سینمایی بودیم و نتیجه‌اش را هم دیدیم.» با توجه به صحبت‌های عسگرپور به نظر می‌رسد در میان صنوف خانه سینما اختلافاتی وجود دارد که مانع از برگزاری جشن خانه سینما تا به امروز شده و این صنف هر چه زودتر باید این اختلافات درون سازمانی را حل کرده و به انجام امور محوله خود مشغول شود.


 


https://gorganema.ir