12 دی 1401
163

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: 85 درصد آب دریای خزر را کانال ولگا و وُلگا دُن تأمین می‌کند اخیراً به علت کاهش ورودی آب از این رودخانه‌ها، سطح آب دریای خزر نیز پایین آمده و با ادامه این روند باز هم شاهد روند نزولی سطح آب دریای خزر خواهیم بود.

آیا سطح آب دریای خزر دوباره پایین می‌آید؟
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، نورالله عباسی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بهره‌برداری از بنادر ساحلی استان گلستان اظهار داشت: بنادر گلستان شامل دو بندر قدیمی، یک بندر جدید در حال احداث و یک بندر در حال مطالعه تحت عنوان بندر سبز خزری است. بندر سبز خزری در گمیشان پیشنهاد و جانمایی شده اما باز هم جای بازنگری در این زمینه وجود دارد.

عباسی با بیان اینکه بندرگز و ترکمن در  سال‌های 1372 الی  1374 با دو رویکرد تفریحی، گردشگری و تجاری احداث شدند، افزود: بندرگز بیشتر با رویکرد مسافری فعالیت می‌کرد که در سال 1388 به مدت 50 سال به سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌ها واگذار شد تا گردشگری را در این نقطه فعال کند و این بندر در قالب یک مجموعه تفریحی، گردشگری، مسافری دریایی و تجاری فعال شود.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به اینکه در دو بندر گز و ترکمن قایق‌های سبک و با حجم کم و کوچک امکان فعالیت دارند، تصریح کرد: قیمت تمام شده حمل کالا با کشتی‌های بزرگ به‌صرفه‌تر است اما به علت پسروی آب دریای خزر و عدم توانایی ورود کشتی به داخل خلیج در هیچ کدام از این دو بندر، کشتی تجاری پهلودهی نشده است.

وی ادامه داد: تنها در بندرترکمن بارجی به ظرفیت 500 تن از طریق سبک‌سازی وارد شده که بعدها با پسروی آب دریا دیگر هیچ کشتی وارد این منطقه نشده است.

عباسی گفت: در بندرگز که از سال 1388 به سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌ها واگذار شده به علت کاهش سطح آب اقدام خاصی  انجام نشده و سازه‌های احداثی بلا استفاده باقی مانده و در حال تخریب است و در جلسات اخیر مقرر شد پس از انجام لایروبی و دسترسی به عمق مناسب، فعالیت‌های این بندر از طریق سرمایه‌گذاری یکپارچه رونق بگیرد.

وی اظهار کرد: بندرترکمن نیز از سال 1378 به مدت 10 سال برای استفاده تجاری به یک سرمایه‌گذار واگذار شده که این قرارداد تا سال 1400 تمدید شده و مقرر شد سرمایه‌گذار کانال دسترسی به بندرترکمن را از کانال آشوراده به طول هفت و نیم کیلومتر لایروبی مجدد کند تا عمق لازم را برای پهلوگیری کشتی‌های یک هزار تنی انجام دهد اما با پسروی آب، سرمایه‌گذار نتوانست به تعهدات خود عمل کند

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه در بخش سرمایه‌گذاری کسی باور نمی‌کرد میزان تغییرات و نوسانات آب دریای خزر به این شدت بر خلیج گرگان اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: از سال 1300 تا سال 1356 آب دریای خزر به‌طور متناوب عقب‌نشینی و پسروی داشت اما در دهه اخیر اتفاق دیگری افتاده و از سال 1356 تا سال 1374 آب آغاز به بالا آمدن کرد و پس از سال 1374 تاکنون سطح آب دریا روند نزولی به خود گرفته و حدود یک و نیم متر از بیشینه خود در سال 1374 عقب‌نشینی کرده است.

عباسی تأکید کرد: تقریباً 85 درصد آب دریای خزر را کانال ولگا و وُلگا دُن تأمین می‌کند اخیراً به علت کاهش ورودی آب از این رودخانه‌ها، سطح آب دریای خزر نیز پایین آمده است و با ادامه این روند باز هم شاهد روند نزولی سطح آب دریای خزر خواهیم بود البته ممکن است تغییرات اقلیمی و جغرافیایی و احیای رودخانه‌های ورودی به خلیج بتواند به این مسئله کمک کند.

انتهای پیام/581/


https://gorganema.ir